Pana mörkar den riktiga förklaringen till H16....
Det har jag missat!
Och den riktiga förklaringen är?
Panasonic skyller på en batch med fjädrar som var av "undermålig" kvalité.
Fjädern trycker på en läpp som tätar mot kompressorns rotor.
Visserligen så är det fjädern som går sönder vid H16, men fjädern går sönder pga oljebrist.
Oljebristen inträffar när kompressorn går på lågvarv lång tid samt att utedelen isar igen.
Kylmediet passerar genom kompressorn där oljan piskas om och blir delvis till dimma som följer med kylmediet runt i hela slingan.
Normalt är detta inget problem eftersom oljan kommer tillbaka.
Dock så är det lite dålig fart på gaserna stundtals och då fastnar större mängd ute i rören.
Dessutom så hade Panasonic ingen vidare avfrostningslogik förut. Den kunde vänta upp till 120 minuter vid 0 gradigt. På den tiden så hinner hela utedelen bli en stor isklump, särskilt om man bodde kring kusten.
Det som inträffade var att pumpen fortsatte ta ut värme ur isklumpen fast det inte knappt strömmade någon luft igenom lamellerna. Det innebar att hela utedelens lamellpaket droppade djupt ner i minusregionen. Det gjorde att oljan blev seg och kunde inte ta sig igenom rören. Ibland så träffades t.o.m oljans flockningstemperatur, d.v.s den temp när oljan övergår till fast tillstånd.
Tillslut så blev det oljebrist i kompressorn och då nöttes fjädern mot kanalen som den löper i. P.g.a fjädrars härdning så klarar dom inte nötning utan gick av pga spänningarna i metallen.
Pang H16.
Panasonic verkar vilja rädda sitt ansikte genom att skylla på en underleverantör när det är ett designfel.