Hej!
Har en IVT GRN12 luftvärmepump monterad i trappan mellan bottenvåning och övervåning. Innegivaren på den sitter ju på ovansidan av innerdelen, men jag har funderat lite på om det skulle vara möjligt att flytta på denna givare.
Tror ni det skulle fungera bra att dra en kabel till en annan plats och anslut givaren där? Eller är det av någon särskild anledning som den sitter där den sitter? Vissa luftvärmepumpar har ju givare i fjärrkontrollen vet jag.
Anledningen till att jag börjat fundera på att flytta givaren är att det ibland inte funkar riktigt bra med regleringen av temperaturen. Exempelvis om solen skiner så brukar det bli varmt på övervåningen, med följd att luftvärmepumpen stannar, vilket i sin tur leder till att det blir lite svalare på bottenvåningen. En annan sak är att jag brukar få justera börvärdet för innetemperaturen några grader upp och ner beroende på hur kallt det är ute, på hösten när det är milt ute kör jag börvärdet på 18 eller 19 grader, medans jag brukar få höja värdet några grader mitt i vintern när det är kallare ute.
Det ultimata vore väl om man hade en givare som kommunicerade trådlöst med innerdelen.