0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
shunt: 0Behövs det mer info?/nina
"shunt 0. är det shuntfördröjningen?"Nej, shunten har här räknat ner till 0 och öppnat mot övre pannan.
Panna övre. 38° (49°) har satt den på 47 under inställningar. Varför står det då 49° här?Framledning: 38° (42°)
de med shuntfördröjningen. bör man inte ställa den så pass högt att den är tendes till att inomhustempen sjunker innan den öppnar?för att minimera el-tillskott. /Pontus
de med shuntfördröjningen. bör man inte ställa den så pass högt att den är tendes till att inomhustempen sjunker innan den öppnar?för att minimera el-tillskott.
Citat från: kullabacken skrivet 01 december 2009, 22:04:16de med shuntfördröjningen. bör man inte ställa den så pass högt att den är tendes till att inomhustempen sjunker innan den öppnar?för att minimera el-tillskott. /PontusDet går att öka shuntfördröjningen lite men elpatronen styrs inte av det värdet. Har man elpatronen på så körs den så fort övre pannan inte är 7 grader varmare än börvärdet på framledningen. Jag gillar inte CTCs styrning av patronen eftersom den spetsar i onödan.Jag saknar en styrparameter "tillåt elpatron från X grader" med den skulle jag kunna ha elpatronen aktiverad året runt men den skulle bara starta vid tex -2 eller kallare. Jag skulle spara många kWh med bibehållen komfort på ett år.