0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1. Montera en flexibel ljuddämpare på frånluften. Problemet är att jag har bara ca 50 cm från pump till tak där ventröret går in. Vilken längd på ljuddämparen ska jag använda? Funkar en 1,2m som jag drar som en orm i utrymmet mellan pump och tak?
5. Ny injustering av luftflödet efter att ha monterat flexibla ljuddämparen.
Hej,Du måste svara på vad du är störd av och var. Stomljud brukar vara lågfrekventa toner som låter i hela huset. Rummens moder gör att nivån kan variera när du flyttar dig några meter i ett rum. Jag hade stomljud från min CE50. Det lät högst i andra änden av huset. Vibrationsisolering under fötterna samt flexislangar är lösningen. På lätta träbjälklag kan det vara nödvändigt att lägga betongplattor på golvet under värmepumpen för att få tillräckligt mothåll. Annars fungerar inte vibrationsisoleringen bra.Fläktljud från don. Ljuddämpare vid fläkten är lösningen. Om du väljer ex flexiljuddämpare får du vara beredd på att ljudnivån i det rummet ökar eftersom flexiljuddämpare har dålig break-out ljuddämpning. (Plåtljuddämpare är bättre i detta hänseende) Annars är dom effektiva, speciellt om man böjer dom.Buller som alstras i fläktsystemet orsakas av turbulens i förgreningar och strypningar ofta pga höga hastigheter pga för klena kanaler. Åtgärdas enklast med ljuddämpare innan don.Donljud orsakas av dåligt konstruerade don.Ljud genom väggar orsakas ofta av att värmepumpen står för nära en vägg. Den ska stå minst 5 cm från väggen, helst med en mineralullsskiva i spalten. Ljudisoleringen i väggen förbättras genom fler lager gips, mineralullsfyllning eller tjockare vägg. Ljud genom dörren minskas genom en tyngre dörr (massiv mdf) samt tätning. Se dock till att ventilationen fungerar.