knacka bort locket, sitter som f_n, en del av plastburken satt fast i mitt lock efter demontaget, no problems, det finns superlim. knacka runt om med dorn och hammare i små etapper.
på kretskortet sitter i ytter kant 3 lödningar med ca 15 mm mellanrum, dessa löds bort. en tennsug för en 50 -lapp rekommenderas.
I 3 små hål ca 2mm på kretskortet sticker det upp små plaststift, de är tillplattade för att kortet ska sitta, skär loss runt stiftet (försiktigt, inte slinta då kan kretskortet skadas) så att stiftet går fritt i hålet.
lyft ur kretskortet.
drag ur axeln ur motorhuset.
axeln har ett lager som sitter på axelns nedre del och längs axelslutet. Efter lagret sitter en låsring som markerar lagrets position (låt låsringar sitta kvar). efter låsringen sitter järnspolen (heter det så?), denna sitter fast och ska inte demonteras. Efter spolen sitter en låsring till och sedan ytterst det andra lagret (det så kallade yttre) ca 75mm från axelns andra ände.
jag använde biltemas lageravdragare (den med platta, inte armar) och drog av lagren, det inre dras bara 7mm för att släppa från axeln och det yttre ska dras hela de 75mm:arna.
i verstadsboden hittade jag sen ett rör med innerdiametern 9mm. röret sågades till en längd av ca 100mm och slipades helt plant i sin ena ände. tog även fram en bricka med håldiametern 8.5mm.
nu är det dags att driva på de nya lagren med hjälp av drivröret . eftersom axeldiametern är 8mm fick jag använda brickan som mellanlägg mellan lagret och röret för att få maximal anläggningsyta.
med små knackningar knackas lagren på plats.
De första mm:arna innan lagret är nera på axeln placerade jag en avsågad M8 skruv (utan skalle) som extra styrhjälp. Skruven placerades i lagret och röret placerades på skruven , på så sätt undviker man att råka slå snett med röret på lagret innan axeln kan användas som styrhjälp
Sen monterades allt ihop igen, stiften genom kretskortet limmades med sparsamt av karlssons klister. Locket limmades även det med karlssons. I skåran mellan lock och plastdosa kompletterades med 6-8 klickar loctite snabblim (gel) som kan skäras bort om man mot förmodan måste dela på motorn än en gång. 5 små skruvtvingar hade jag till min hjälp för att hålla locket på plats.
Tips: jobba lugnt och metodiskt.
Naturligtvis gör alla detta arbete helt på egen risk och mer beskrivning än så här kan jag inte ge.