0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Fick min AcoAir 107 med EcoEl installerad i september. Efter mycket strul med leverantören är installationen klar, men jag blir inte riktigt klok på hur allt hänger ihop. Min shunt verkar aldrig stänga även om undre pannan är varm nog att klara börvärdet på framledningen. Kan detta påverka mitt varmvatten, vilket är något av en bristvara. Jag bor i Malmö så temperaturen ligger fortfarande en bra bit över noll. Jag kör utan elpatron och har stora problem att få upp temperaturen i övre pannan.När jag avläste aktuell driftsinfo idag blev jag ännu mer konfunderad:Ute 7Panna 45 (45)Framledning 34 (34)Panna nedre 49 (41)Hetgas 42VP in/ut 45/50Kompressor frånLaddpump frånHur/varför är VP ut 50 grader?Jag behöver hjälp med att få rätt på detta och installatören har jag inget förtroende för.
45-47 grader i övre pannan är helt normala värden utan stöd av elpatronen. Räcker inte varmvattnet så prova med funktionen extra VV. Räcker inte det heller så måste du slå på elpatronen eller koppla in en varmvattenberedare. Lite varmvatten är du inte ensam om med ecoair/el, sök i forumet så hittar du massor av trådar om detta.
Här hänger jag inte med riktigt. Under sommaren måste det väl vara billigare än under vintern att värma varmvattnet med värmepumpen, på grund av mycket bättre COP under sommaren, och framför allt måste det väl vara betydligt billigare än att använda elpatroner. Sedan förstår jag inte varför det skulle vara mer värmeförluster om man värmer med pumpen än med något annat, EcoEl är ju en välisolerad elpanna.Pumpen drar för mig cirka 900 kWh under 4 sommarmånader för att göra varmvatten, med elpatron skulle det väl motsvara uppåt 4000 kWh i stället.//Ronnie