0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag fick mina två nocrior installerade i måndags och installatören var noga med att lägga pumparna på egna säkringar i elskåpet. Detta innebar att han drog el från centralen till pumparna direkt. På plus-sidan för detta: Jag slipper en ful stickpropp i uttag.Pumparna kommer aldrig slås ut av att någon annan pryl slår ut säkringen.Vet inte om installatören skulle ha dra fram en sladd från centralen till pumpen och sedan sätta upp ett uttag och sticka in proppen i. Finns det poänger med att ha stickpropp?
Citat från: foppa72 skrivet 26 november 2009, 13:33:25Jag fick mina två nocrior installerade i måndags och installatören var noga med att lägga pumparna på egna säkringar i elskåpet. Detta innebar att han drog el från centralen till pumparna direkt. På plus-sidan för detta: Jag slipper en ful stickpropp i uttag.Pumparna kommer aldrig slås ut av att någon annan pryl slår ut säkringen.Vet inte om installatören skulle ha dra fram en sladd från centralen till pumpen och sedan sätta upp ett uttag och sticka in proppen i. Finns det poänger med att ha stickpropp?Hej Foppa! Ja det var väl det allra bästa att installatören drog separata elkablar med egna säkringar till dina Nocriapumpar, och han valde väl kabel med en ledningsarea på 2,5 mm2 och 16 Amp säkring får man hoppas. Sen det här med jordad stickpropp på insidan av huset och i närheten av pumpen är ju då till stor fördel enligt min uppfattning eftersom man då dels kan få en mkt bra information via en stickproppsmätare och dels är det faktiskt ännu säkrare med en urdragen stickpropp vid åskväder än vad det är med en fast anslutning och brytare. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 27 november 2009, 11:53:58Citat från: foppa72 skrivet 26 november 2009, 13:33:25Installatören använde 2,5 mm2-kablar på varsin 13Amp-säkring. Det får duga tycker jag.Tror att jag fortfarande föredrar direktanslutning utan stickpropp.
Citat från: foppa72 skrivet 26 november 2009, 13:33:25