0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hejAtt det går åt mer energi pga mer vatten är inte riktigt. hela syftet med extra är att ackumelera mer energi, detta avges sedan när det kallnar. Därför får du färre start och stopp. Enda tappet är den enrgi som en eventuell tank kan läcka ut genom isoleringen , är tanken inomhus så kanske det inte spelar någon roll.Ett förslag til inkoppling av din tank är att ha den i serie med den varma ledningen från vp.///AndersA
Varför...skall du ha en volymtank? Du kan väl inte ha problem med antalet starter på en väldimensionerad bergvärme-anläggning?Kan du inte öka start/stopp diffen istället?
Varför skulle....antalet starter minska när utomhustemperaturen blir lägre? Min L/V måste gå mera då. Och får längre och längre sammanhängande driftperioder. Och antalet starter minskar.
Mmm jag menar att antalet starter ökar vid lägre temp, intervallerna emellan blir kortare...
Citat från: hulta skrivet 25 november 2009, 18:33:56Mmm jag menar att antalet starter ökar vid lägre temp, intervallerna emellan blir kortare...Så blir det nog inte, när det blir riktigt kallt går VP konstant... En start kan räcka en hel vecka
Jag har ju klurat lite runt detta... min idé var att kunna köra pumpen på dagtid när det är varmast och på så vis höjja verkningsgraden. Men så här års när det är mulet å grått så är ju tempen konstant över dygnet (nästan). och när det blir kallare kommer pumpen att gå för jämnan. Din vattenvolym är egentligen inte 200 liter utan pannvolymen 115l + lite till då utbytet med pannan inte är så stort pga shunten. Jag som kör på radiatorreturen och shunten fullt öppen har hela systemet ca 200l. Som en jämförelse så går min pump ca 8h i dygnet och har ca 8 starter. skulle du öka med 100l skulle du troligtvis sänka antalet starter något... Men så länge du har under 20 starter i dygnet så behöver du inte bry dig. Ska du sätta in en bara för kul för du får en gratis eller så så sätt den i serie, VP->knäpptank->panna->VP och cirkpumpen måste gå hela tiden.
desto kallare det blir ute desto mindre effekt ger vp samt att husets energibehov ökar så du kommer få långa gångtider.höst och vår då har man lite mer start och stopp. Det är svårt och säga när din vp kommer gå kontinuerligt vid -10 till -13 börjar min gå dygnet runt men det beror på huset.Vid nollan och neråt hos mig går den med relativt få starter