Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus  (läst 37634 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #45 skrivet: 27 april 2010, 10:34:53 »
Ja, jag förstÃ¥r inte riktigt vad en del talar om...  Hur 17 skulle man isolera ett vanligt villa-tak sÃ¥ att det blev utsatt för regn vid ett nybygge?  DÃ¥ skulle man ju fÃ¥ börja inifrÃ¥n och ut, först sätta dit plastfilmen, sedan innertaket, sedan lägga pÃ¥ isoleringen utifrÃ¥n, lägga pÃ¥ distansskiva/papp/läkt, sedan sätta takspont och sedan takpapp.  Verkar oändligt svÃ¥rt.  Visa mig en enda byggare som har gjort pÃ¥ det viset.  Det är väl självklart att man först sätter takspont+papp (eller plastfilm, vilket iofs jag aldrig sett men enligt Rickard sÃ¥ verkar det ju vara standard och han ser aldrig takspont numera?).  Sedan spelar det ingen roll hur mycket det regnar när man isolerar taket.

Möjligtvis att smurfen menar någon typ av tilläggsisolering i efterhand?



Det förekommer att byggare gör precis som du beskriver här. Börjar med innertaket och bygger uppåt för att avsluta med att lägga på taket efter att isoleringen på vinden har blivit utsatt för regn.
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #46 skrivet: 27 april 2010, 10:57:36 »

Det förekommer att byggare gör precis som du beskriver här. Börjar med innertaket och bygger uppåt för att avsluta med att lägga på taket efter att isoleringen på vinden har blivit utsatt för regn.

Beror på vilken typ av hus man bygger. Gördetsjälvaren lägger oftas sponten först och isolerar underifrån. Byggfirman kan pga damm isolera uppifrån samtidigt som de lägger spontluckorna. Om de gör det när det regnar beror på hur funtade de är. Vad jag uppfattat så använder de seriösa oftast en presenning över taket som de rullar bort när de jobbar och rullar över igen när det regnar.

Det vi kan komma överens om är väl att det är montörerna som står för själva huvudproblemet att det regnar in eller regnar direkt på spånskivorna. Sedan späs det hela på med jäviga besiktingsmän som mörkar felen.
« Senast ändrad: 27 april 2010, 11:07:11 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #47 skrivet: 27 april 2010, 11:06:59 »
Är egentligen inte en del av problematiken att besktningsmanen i mÃ¥nga av fallen har en koppling til ÄH. 
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #48 skrivet: 27 april 2010, 11:13:40 »
Är egentligen inte en del av problematiken att besktningsmanen i mÃ¥nga av fallen har en koppling til ÄH.  
Exakt. Men konsumentverket har nu tvingat Älvsbyhus att sluta med detta. Men vad gör det när de som fÃ¥r problem mÃ¥ste gÃ¥ till tinget för att fÃ¥ sina felÃ¥tgärdade. Att anmäla till ARN verkar inte fungera. Varför inte göra som dansken sa i programmet? Typ lägga stÃ¥larna pÃ¥ att Ã¥tgärda felen än pÃ¥ jurister ..  

Kanske har fattat det fel men visst är det så att det är Älvsbyhus som anlitar de lokala monteringsförmågorna? Älvsbyhus och montören bör reda ut problemen för sig själva och inte jädras med kunden.
« Senast ändrad: 27 april 2010, 11:35:38 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #49 skrivet: 27 april 2010, 12:54:18 »
Hej
Det senaste reportaget var lite tunt tycker jag. Det måste väl finnas fler reklamationer än attman måste ta upp de 3 gamla på nytt.
Sedan är det synd att Älvsbyhus tar den attityd de gör , med lite kundfocus så skulle man kunna åstadkomma nöjdare kunder med relativt lite insats.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #50 skrivet: 27 april 2010, 13:16:41 »

Att de tog upp tre gamla var väl för att påvisa att Älvsbyhus satt munkavle på två i samband med förlikningen och fortfarande hade ouppklarade affärer med den trejde. Oftas är dealen vid förlikning hemlig för allmänheten. Kanske var det problemen i Danmark och Finland som det fick redaktionen att göra ett nytt repotage.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #51 skrivet: 27 april 2010, 13:41:19 »
 Vilket tjafs...      Bor själv i ett älvsbyhus sedan Februari 2004 .
Tjafs?  I sÃ¥ fall bidrar du ju själv i allra högsta grad till tjafset, eller vad är det du syftar pÃ¥ egentligen?

Men överlag sÃ¥ verkar det vara sÃ¥ att mÃ¥nga som bor i ÄH är lite känsliga.  De är kanske oroliga för att 2:a-handsvärdet för deras hus i alla fall tillfälligt skall gÃ¥ ner?  Vad vet jag... det är ju i alla fall sällan roligt att sitta i ett hus som folk kastar sten pÃ¥.



.. kanske jag formulerade mig fel  Sc:,h  Menar nog att det blev mÃ¥nga inlägg om detta. i.o.f.s inte sÃ¥ konstigt , det finns ju mÃ¥nga Ä-hus i norden..

  P.S    PÃ¥ Ä-hus egen hemsida har man Ã¥tminstone ej försökt "mörka" detta helt. Man har lagt ut en liten skrivelse ang. denna "uppstÃ¥ndelse"  http://www.alvsbyhus.se/files/alvsbyhus-2010-04-26.pdf
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #52 skrivet: 27 april 2010, 14:17:32 »
 P.S    PÃ¥ Ä-hus egen hemsida har man Ã¥tminstone ej försökt "mörka" detta helt. Man har lagt ut en liten skrivelse ang. denna "uppstÃ¥ndelse"  http://www.alvsbyhus.se/files/alvsbyhus-2010-04-26.pdf

De verkar inte vilja bemöta kritiken av att de använt jäviga byggnadsinspektörer och besiktningsmänn som det påvisas i Kalla Fakta och även i SVT:s Plus.
« Senast ändrad: 27 april 2010, 14:22:21 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #53 skrivet: 27 april 2010, 15:42:11 »
 P.S    PÃ¥ Ä-hus egen hemsida har man Ã¥tminstone ej försökt "mörka" detta helt. Man har lagt ut en liten skrivelse ang. denna "uppstÃ¥ndelse"  http://www.alvsbyhus.se/files/alvsbyhus-2010-04-26.pdf

De verkar inte vilja bemöta kritiken av att de använt jäviga byggnadsinspektörer och besiktningsmänn som det påvisas i Kalla Fakta och även i SVT:s Plus.


Det står kunderna fritt att välja egna inspektörer och besiktningsmän om de vill det.
Det har framkommit i tidagare program i alla fall, det blir dyrare för kunden, men det är ett val de naturligvis kan göra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #54 skrivet: 27 april 2010, 16:36:51 »
Om jag inte minns fel har kunden 4 veckor på sig att bestämma en egen besiktningsman därefter kan Älvsbyhus utse en men det fick inte vara jäv.

Förut var väl problemet att Älvsbyhus hävade att gratisbesiktningsmännen var oberoende fast det inte var fallet.
« Senast ändrad: 27 april 2010, 16:49:10 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #55 skrivet: 27 april 2010, 19:10:10 »
Om jag inte minns fel har kunden 4 veckor på sig att bestämma en egen besiktningsman därefter kan Älvsbyhus utse en men det fick inte vara jäv.

Förut var väl problemet att Älvsbyhus hävade att gratisbesiktningsmännen var oberoende fast det inte var fallet.

Och vilken besiktningsman är "oberoende" när det gäller de största hustillverkarna.
Allt hänger bara på hur man vill se det hela.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #56 skrivet: 27 april 2010, 20:00:14 »
Och vilken besiktningsman är "oberoende" när det gäller de största hustillverkarna.
Allt hänger bara på hur man vill se det hela.

Nu fick det ju inte vara så enligt konsumentverket. Det är lika förfärligt om de andra aktörerna körde med samma sätt som Älvsjöhus.
« Senast ändrad: 27 april 2010, 20:15:23 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7668
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #57 skrivet: 27 april 2010, 20:20:41 »
Det är väl så att säljaren och köparen ska vara överens om vem som ska besiktiga, alla besiktningsmän är defakto beroende av BÅDE att köpare och säljare accepterar den som ska besiktiga.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #58 skrivet: 27 april 2010, 20:36:39 »
Älvsbyhus har ju inget som helst intresse av att använda besiktningsmän som inte gör ett bra jobb (för alla parter).
Anledningen till att de haft egna besiktningsmän är ju för att kunna kapa ytterligare en "överdriven" kostnad som en "oberoende" besiktningsman tar ut, de har alltså kapat bort x antal tusen kronor från de ockserpriser en vanlig besiktningsman tar ut.

Sen har det så vitt jag vet stått kunden fritt att välja en egen (dyrare) besiktningsman om de inte litar på Älvsbyhus och den av de utsedda besiktningsmannen.
Skulle tro att de flesta husleverantörer "rekommenderar" besiktningsmän till sina köpare, och att kunden oftast väljer den av tillverkaren rekommenderade.

För de som inte vet.

Älvsbyhus har under alla år fokuserat på att bygga så billiga hus som möjligt, utan att tumma på kvaliten.
Inget har lämnats åt slumpen, de har egen skog, egen såg, eget hyvleri, egen kökstillverkning, egen allt - och allt för att kapa kostnader i alla led.
Att de haft "egna" besiktningsmän är ytterligare ett led i försöken att kapa kostnader utan att släppa fokus på kvalitet, men naturligvis kan man misstänkliggöra dem när det gäller just besiktningsmännen, och det skulle inte förvåna mig om det är deras konkurrenter som drivit fram reglerna som förbjuder tillverkarna att ha egna besiktningsmän för att det gett Älvsbyhus en konkurrensfördel - och inte huvudsakligen för att Älvsbyhus har försökt föra sin kunder bakom ljuset.
Mindre tillverkare har inte haft råd att hålla med egna besiktningsmän... även om de velat.

TV4 har haft som mål att svartmåla Älvsbyhus, och de går över lik för att göra sitt jobb, spelar ingen roll vad tillverkaren gör när drevet går.
T.o.m att de gjort upp med de tidigare missnöjda kunderna verkar nu ligga Älvsbyhus i fatet, bara för att kunderna inte längre klagar...

Man MÅSTE se denna typ av program genom ett logiskt filter, precis som tillverkaren i detta fall skriver i sitt pressmeddelande skulle de naturligvis inte vara störst om de inte hade en generellt sett bra kvalitet på sina leveranser.
« Senast ändrad: 27 april 2010, 20:38:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7668
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #59 skrivet: 27 april 2010, 20:47:08 »
Jag är säker på att ingen part kan välja en besiktningsman (som ska slutbesiktiga ett hus innan köparen tar över) som den andra parten inte godkänner. Så att ÄH skulle välja sina egna besiktningsmän är rent strunt, skulle en av ÄH "utsedd" besiktningsman besiktiga beror det på att köparen har godkänt den besiktningsmannen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!