Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus  (läst 37635 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #30 skrivet: 26 april 2010, 15:21:46 »
Mina föräldrar som byggde mitt hus valde Dalahus. Det är ett prefabhus. Dalahus anlitade en rätt sÃ¥ lokal byggfirma "Björnligan" ( ja de hette sÃ¥) för montering. De sket i att säkra takstolarna sÃ¥ allt bara föll ihop. Det blev rättegÃ¥ng osv. Björnligan skylde pÃ¥ allt möjligt och Dalahus skylde pÃ¥ Björnligan. Domen fällde Björnliga som därmed gick i kÃ¥nken. Dalahus bytte ut allt skadat mot nytt utan att knussla. Visst var det en jobbig tid men det löste sig.  
« Senast ändrad: 26 april 2010, 15:40:57 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #31 skrivet: 26 april 2010, 16:19:50 »
Även ett superhus som monteras av Nissar blir skit. Älvsbyhus borde anama The Toyota Way och se till att inget hus reses den dagen det regnar samt att de som reser huset är utbildade och har "gjort sina lärlingsÃ¥r". DÃ¥ skulle det uppkomna aldrig inträffat sÃ¥ mÃ¥nga gÃ¥nger att det blivit ett repotage i TV.  


Jo, men då skulle inte ÄH kunna leverera till samma priser längre.
Problemet i grunden är samma som har diskuterats angående VVS'are i andra trådar - Ingen vill egentligen betala vad det kostar för att vara säker på att arbetet utförs på rätt sätt.
SÃ¥ länge det finns 'lycksökare' som pÃ¥stÃ¥r att dom vet vad dom gör, men tar betalt som att dom inte vet det sÃ¥ kommer folk att anlita dom eftersom dom är billiga. Sen gnäller man pÃ¥ leverantören och/eller snyftar lite i TV...  huvuddunk

« Senast ändrad: 26 april 2010, 16:21:33 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #32 skrivet: 26 april 2010, 16:26:05 »
Även om huset kostar 1kr så måste leverantören göra rätt för sig. Tycker det är mer leverantören som gjort bort sig. Men visst bör varningsklockan ringa hos kunden när de sitter och läser katalogen och jämför priser.
« Senast ändrad: 26 april 2010, 16:34:11 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #33 skrivet: 26 april 2010, 18:08:26 »
Exemplen med björnligan, och fuskbyggarna i TV4, där byggarna uppenbarligen inte är byggare kan nog kanske jämföras med de som monterar Älvsbyhusen på vissa orter, de kanske inte är byggare.

Jag skulle desstuom vilja påstå att man, om man vet vad man håller på med kan montera även ett Älvsbyhus i regn utan att det behöver bli blött, i vart fall monteringen av modulerna. att resa takstolarna kan nog bli lite krångligare, men det tar å andra sidan inte många timmar.

Slarvet som skett vid montering har ju egentligen inget med huspriset att göra, det kostar inte mycket att göra det rätt, utan det rör sig tveklöst om slarviga och arroganta montörer, och en för dålig styrning från Älvsbyhus och dess byggansvariga.

Risken att köpa ett fel/fusk-byggt hus är mycket större om man väljer lösvirkes då det innebär att man förlitar sig på att alla hantervkare hela tiden gör rätt och inte fuskar.
På ett prefabhus är monteringen så uträknad in i minsta detalj att det nästan inte går fuska för den enskilda hanterkaren utan att det syns, både på resultatet, och på hyllorna för de delar som ingår i "byggsatsen", köper man ett prefabhus är konstruktionen och materialflödet optimerad för 100% kvalitet när det gäller byggsätt.
Sen kan man misslyckas vid slutmontaget, visst.

Kanske borde Älvsbyhus anställa enbart norrlänningar som reser runt för att montera istället för att förlita sig på lokala arbetslag som tar på sig uppdragen som underentreprenörer.
Bättre kontroll och bättre kvalitet samt bättre styrning av montagerutinerna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #34 skrivet: 26 april 2010, 18:18:59 »
Håller inte med när du jämför äh och lösvirke. Monteringsproblemen med äh är ju bara en extra faktor. Andra kvalitetsbrister som man kan gå i lösvirke finns även med fabriksmodulerna från äh. Har ju sett bilder från äh moduler som helt klart håller undermålig kvalitet. Sedan kan man misstänka att en snickare som bygger ett läsvirkeshus har betydligt större yrkesstolthet än fabriksmontörer i älvsbyn som aldrig behöver möta kunden.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #35 skrivet: 26 april 2010, 18:31:31 »
Kanske borde Älvsbyhus anställa enbart norrlänningar som reser runt för att montera istället för att förlita sig på lokala arbetslag som tar på sig uppdragen som underentreprenörer.
Bättre kontroll och bättre kvalitet samt bättre styrning av montagerutinerna.

Säkert!  Thumbsup
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #36 skrivet: 26 april 2010, 18:33:41 »
Håller inte med när du jämför äh och lösvirke. Monteringsproblemen med äh är ju bara en extra faktor. Andra kvalitetsbrister som man kan gå i lösvirke finns även med fabriksmodulerna från äh. Har ju sett bilder från äh moduler som helt klart håller undermålig kvalitet. Sedan kan man misstänka att en snickare som bygger ett läsvirkeshus har betydligt större yrkesstolthet än fabriksmontörer i älvsbyn som aldrig behöver möta kunden.

Jag tror nog att de som arbetar i Älvsbyn sköter sig, vi norrlänningar sätter en ära i att utföra ett bra arbete och inte blåsa folk... (om vi bortser från bilbranschen då)
Däremot har ju Älvsbyhus numera fabriker i södra Sverige och Finland om jag inte missminner mig, kanske de har problem där?

Om jag får tid skall jag kolla på programmet ikväll, det borde väl ligga på play-tv
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #37 skrivet: 26 april 2010, 18:40:27 »
Håller inte med när du jämför äh och lösvirke. Monteringsproblemen med äh är ju bara en extra faktor. Andra kvalitetsbrister som man kan gå i lösvirke finns även med fabriksmodulerna från äh. Har ju sett bilder från äh moduler som helt klart håller undermålig kvalitet. Sedan kan man misstänka att en snickare som bygger ett läsvirkeshus har betydligt större yrkesstolthet än fabriksmontörer i älvsbyn som aldrig behöver möta kunden.

Jag tror nog att de som arbetar i Älvsbyn sköter sig, vi norrlänningar sätter en ära i att utföra ett bra arbete och inte blåsa folk... (om vi bortser från bilbranschen då)
Däremot har ju Älvsbyhus numera fabriker i södra Sverige och Finland om jag inte missminner mig, kanske de har problem där?

Om jag får tid skall jag kolla på programmet ikväll, det borde väl ligga på play-tv

Är du seriös nu?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7668
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #38 skrivet: 26 april 2010, 19:44:50 »
Efter att under ett helt liv jobbat i byggsvängen och arbetat med dom flesta fabrikat vill jag påstå att ALLA fabrikat då och då får problem med sina hus. För ingen byggare har råd att låta sina gubbar sitta och vänta på solsken utan alla drabbas av snö, regn och blåst. Skillnaden är väl att ÄH är så stora samt har i stort sett hela "kedjan" i sin hand och då är dom ett lättare offer för pressen. Vem vill göra reportage om nån som bygger 20-30 hus om året och får problem i ett eller två, där dessutom husleverantören har nån lokal firma som sköter monteringen har det knappast nått riksintresse. Det ger varken rubriker eller sändning på bästa tid. Det var tex. rätt tyst för nått år sedan då Trivselhus hade mycket stora problem. Beror det månne på att dom kostar minst dubbelt så mycket och då måste dom ju vara bra. Jag har för egen del svårt att se vart den/dom extra miljonen/erna ligger, Inte är det i virket, inte i skivorna, kanske 20 000 i isolering och inte i vitvarorna.
Att ledningen för ÄH inte har riktigt kläm på hur man ska handskas med "folk" är väl rätt klart men det innebär ju inte med automatik att ÄH gör dåliga hus.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #39 skrivet: 26 april 2010, 22:20:39 »
Finns många byggen som fått problem pga regn ingen firma vill att gubbarna gör kojdag pga regn funkar precis lika på stora byggen. Tidsplanen ska hållas oavsett väder. Gubbarna har ruskat på huvet och isolerat tak i spöregn pga att tidsplan ska hållas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #40 skrivet: 27 april 2010, 07:53:44 »
Finns många byggen som fått problem pga regn ingen firma vill att gubbarna gör kojdag pga regn funkar precis lika på stora byggen. Tidsplanen ska hållas oavsett väder. Gubbarna har ruskat på huvet och isolerat tak i spöregn pga att tidsplan ska hållas.

Två "gubbar" per hus... eller flera hundra? Finns väl en gräns för hur många "gubbar" per hus också.

Är det brukligt att isolera ett tak utan nÃ¥gon typ av spont med papp alt plast? Har för mig att man isolerar frÃ¥n insidan...  

Man ser väl till att båten är hyfsat tät innan man slänger den i sjön...
« Senast ändrad: 27 april 2010, 08:13:19 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #41 skrivet: 27 april 2010, 09:26:05 »
Ja, jag förstÃ¥r inte riktigt vad en del talar om...  Hur 17 skulle man isolera ett vanligt villa-tak sÃ¥ att det blev utsatt för regn vid ett nybygge?  DÃ¥ skulle man ju fÃ¥ börja inifrÃ¥n och ut, först sätta dit plastfilmen, sedan innertaket, sedan lägga pÃ¥ isoleringen utifrÃ¥n, lägga pÃ¥ distansskiva/papp/läkt, sedan sätta takspont och sedan takpapp.  Verkar oändligt svÃ¥rt.  Visa mig en enda byggare som har gjort pÃ¥ det viset.  Det är väl självklart att man först sätter takspont+papp (eller plastfilm, vilket iofs jag aldrig sett men enligt Rickard sÃ¥ verkar det ju vara standard och han ser aldrig takspont numera?).  Sedan spelar det ingen roll hur mycket det regnar när man isolerar taket.

Möjligtvis att smurfen menar någon typ av tilläggsisolering i efterhand?
« Senast ändrad: 27 april 2010, 09:28:11 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #42 skrivet: 27 april 2010, 09:37:18 »
Plast eller vattentålig masonit istället för spont och papp är ganska vanligt i prefabhus. Har själv en typ av vattentålig masonit.

Nackdelen är att det lätt knakar när det blåser i ett hus som saknar spontat tak. Spontat tak är nog att föredra. Om man bygger lösvirke satsar man givetvis på spontat.

« Senast ändrad: 27 april 2010, 09:45:15 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #43 skrivet: 27 april 2010, 10:24:03 »

  Vilket tjafs...      Bor själv i ett älvsbyhus sedan Februari 2004 .

   Om man ska börja prata om fördelar finns det väl en hel del av bÃ¥dadera . Men en del är relevant och annat inte .

   Det viktiga är dock hur huset är konstruerat och utfört arbete pÃ¥ fabrik . Och det är väl nog i stort sett bra . Det som däremot uppenbarligen ÄR ett problem är Husmontörerna
    pÃ¥ vissa orter . Här i vÃ¥r nejd är det dock kompetent folk som monterar .
   Det verkar som om TV4s TV-program ej har tagit fram detta tillräckligt tydligt  .
   
   När det gäller utförandet pÃ¥ detaljer och valfrihet i olika detaljer kunde dock Ä-hus vara lite flexiblare men de har förstÃ¥s sina förklaringar .

   Vi som redan bor i Ä-hus gör det redan . Ni som stÃ¥r i berÃ¥d att köpa ett Ä-hus gör klokt i att frÃ¥ga av era vänner o bekanta och här pÃ¥ nätet .
    Det finns mÃ¥nga goda rÃ¥d att fÃ¥ .
    En sak som jag har svÃ¥rt att förstÃ¥ är att Ä-hus som är tt förmÃ¥nligt hus har sÃ¥ suveränt höga priser pÃ¥ extrautrustning . Där bör man gÃ¥ igenom noga vad man köper med huspaketet och vad man hellre köper själv .
 
   I övrigt kan jag säga att jag generellt sett hÃ¥ller med Richards Ã¥sikter i denna trÃ¥d .  Thumbsup

  Dessutom finns det nog problem ochsÃ¥ med riktigt dyra husleverantörer ochsÃ¥ !  Ett exempel är när golvet gav vika i ett badrum pÃ¥ ett nytt hus . Nämner ej namn .  knUp

     :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #44 skrivet: 27 april 2010, 10:27:03 »
 Vilket tjafs...      Bor själv i ett älvsbyhus sedan Februari 2004 .
Tjafs?  I sÃ¥ fall bidrar du ju själv i allra högsta grad till tjafset, eller vad är det du syftar pÃ¥ egentligen?

Men överlag sÃ¥ verkar det vara sÃ¥ att mÃ¥nga som bor i ÄH är lite känsliga.  De är kanske oroliga för att 2:a-handsvärdet för deras hus i alla fall tillfälligt skall gÃ¥ ner?  Vad vet jag... det är ju i alla fall sällan roligt att sitta i ett hus som folk kastar sten pÃ¥.

« Senast ändrad: 27 april 2010, 10:28:49 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!