Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Radioatorvolym
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Radioatorvolym (läst 2027 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
patrik123
Expert på värmepump
Stad/land: Skåneland
Antal inlägg: 210
Karma +1/-2
Nibe 1115 5kW Skåne
patrik123
Radioatorvolym
«
skrivet:
19 november 2009, 19:14:18 »
Citera
Jag undrar vilken mängd vatten det är mitt radiatorsystem. Rören kan jag ju enkelt räkna på men mina gamla sektionsradiatorer vet jag inte vad de rymmer. Någon som har mätt detta? Radiatorerna är kanske från 20-30 talet eftersom huset är så gammalt men de kan ju vara nyare. De är en ganska vanlig modell i ala fall och jag har olika storlekar. Antal liter per kvadratmeter eller liknande skulle hjälpa mig.
Loggat
Labold
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 1316
Karma +5/-4
Kön:
Tack till solen!
Labold
SV: Radioatorvolym
«
Svar #1 skrivet:
19 november 2009, 21:20:25 »
Citera
http://www.panelradiator.se/se/display_sub2.asp?apid=73
Loggat
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.
patrik123
Expert på värmepump
Stad/land: Skåneland
Antal inlägg: 210
Karma +1/-2
Nibe 1115 5kW Skåne
patrik123
«
Svar #2 skrivet:
20 november 2009, 10:06:05 »
Citera
Labold. Tror du dessa är fullt jämförbara med gammeldags radiatorer? Formen gör ju att dt i princip är omöjligt att mäta och räkna. Jag vill inte skruva av radiatorerna och kolla bara för att jag är nyfiken.
Loggat
Labold
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 1316
Karma +5/-4
Kön:
Tack till solen!
Labold
«
Svar #3 skrivet:
20 november 2009, 17:41:35 »
Citera
Inte en aning är jag rädd, men det är nog den bästa uppskattning du kommer fram till utan att plocka loss raddarna och mäta volymen...
Loggat
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.
cougar
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Eskilstuna
Antal inlägg: 2917
Karma +17/-1
Kön:
koppar är fint
cougar
«
Svar #4 skrivet:
20 november 2009, 18:41:35 »
Citera
Hej!
Jag demonterade en sektionsradiator idag 105X70cm, den rymde 12 liter.
Det kanske går att räkna vidare på det.....
Loggat
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!
laros514
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 87
Karma +0/-0
Nibe 1145-10
laros514
«
Svar #5 skrivet:
07 januari 2010, 01:32:33 »
Citera
Hej!
Lenhovda Radiatorfabrik har den tekniska data du behöver - sektions-/panelradiator.
Här finns länken till en tråd med pdf:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29240.0
Går du in på Lenhovdas hemsida finns det Excel-dokument där du kan ändra fram och retur som du har det i ditt system och kan då få fram vad dina element ger i effekt.
//Lars
Loggat
Hus: 200 kvm hus (21,5 gr), byggt 1927, två plan, krypgrund, tilläggsisolerat, 3-glas fönster, 44 kvm garage i del av ladugård (10 gr), Umeå
Pump: Nibe 1145-10 installerad nov 2009, beg VPA 200/70, 20 m gammal kulvert från pannrum i ladugård till boningshus (4 järnrör i betongrör med isolering), VPA:n "förvärmer" vatten till 110 liters el-vvb i hus (pga få rör i kulvert)
Kalla sidan: 2 x 375 m ytjordvärme-slang
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
År 0: tot ca 18000 kWh (med Thorvent värmepump anno 1991)
År 1: värme 9425 kWh + hushåll 5509 kWh = tot 14934 kWh
Byte pga kylmedium-läckage, komforten har också höjts till 21,5 gr
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Radioatorvolym
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1712
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
Rickard
perra83
Börje__
Johnlennonx
Bobone
johanfl
danne824
Jisse
sigge01
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info