Hej,
Har sökt förtvivlat efter råd kring uppvärmningen av mitt garage. Men jag har inte blivit klokare, tvärt om. Jag hade en klar bild av lösningen men ett par timmars surfande har fått mig att tvivla, hjälp mig!
FörutsättningarSoutterängplanet 33m2, 29cm lecaväggar (utvändigt isolerat, ev. kommer invändig isolering), ca 3/5 av väggytan under jord. Plattan har 200mm isolering.
Utrymmet används mest som förråd för kläder, verktyg m.m. Men har även en normalstor garageport för skoterns skull...
Övreplan 33m2, 145 mm isolering i väggar, 400mm i tak. Plats för bilen och verktyg. Garageport, dörr och tre fönster.
Gjutet mellanbjälklag med golvvärmeslang (hade slang över...)
Min ambition är att slippa skruva i kärran och därför hålla underhållsvärme, runt +8-10 grader, för att elda på om jag verkligen måste skruva. Mao så kan övre plan, bilplatsen helt sakna värmekälla för grundvärme. Tilläggas bör att jag bor i Västerbotten vilket innebär två riktigt kalla månader per år.
De alternativ jag ser framför mig:1. 2-3st El-element per plan för grundvärmen, byggfläkt för att kunna kräma på
2. L/L pump på soutterängplanet, värmen till övervåningen genom ventilationskanaler, värmen stiger som bekant uppåt
3. 3-4 el-element på soutterängplanet, byggfläkt på övre plan
4. Byggfläkt på båda planen
Vad är vettigast? Vill ju inte ha en pay-off tid på fyrtioelva år, samtidigt som en låg driftkostnad såklart är ambitionen.
Tack på förhand,
Mvh Johan