0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är därför är jag lite sugen på en RAS13 SKVP-E.Vet du vilken fläkthastighet på RAS13 SKVP-E som motvatar ca 400m3/h?
Ja, GE25 har jag kollat lite på men jag tror att jag behöver en pump där fläkthastigheten inte sjunker när den känner för det.
Jag baserar mina slutsatser på vad jag läst här i forumet och där har jag tolkat det som om det är bara RAS13 SKVP-E som bibehåller hastigheten även fast temperaturen är uppnådd.
GE25 pumpen, om den är inställd på fläktläge 3 och har gått ner i off-läge och sedan stártar, börjar den då direkt på läge 3 eller småpyser den lite i början som min HE9 kan göra?
OK, då vill jag bara dubbelkolla att jag förstått detta rätt.Vid värmedrift på din FD 25 som är inställd på fläkt läge 3 så går den ner i off-läge istället för att sänka fläkthastigeheten till läge 2 eller 1?
Om det funkar så, då är ME ett alternativ som kanske är bättre. Jag tror att man slipper uppleva att pumpen blåser kallt ibland.
Citat från: stefant skrivet 17 november 2009, 19:59:02Nja, det är ju så att när pumpen går i off-läge, dvs stänger ner sig en stund pga att inställt börvärde (på fjärren) har uppnåtts (rummet/rummen/huset är tillräckligt varmt), så stängs även fläkten av helt (inget mellanläge på hastigheten alltså). Som alternativ kan du ju köra fläkten på läge Auto och då sköts fläkthastigheten genom det program som finns inlagt i innedelens styrkort (och den kan fortfarande gå i off-läge som vid manuell fläkt förstås).Citat från: stefant skrivet 17 november 2009, 19:59:02Om det funkar så, då är ME ett alternativ som kanske är bättre. Jag tror att man slipper uppleva att pumpen blåser kallt ibland.En nackdel som man ev. (obs! ev.) skulle kunna uppleva med Toshibas VP är ju precis som du säger att den blåser "kallt" (dvs luften upplevs som kall) när fläkten fortfarande går och det inte produceras någon värme. Och detta alltså vid manuell fläkthastighet.
Hej Ubbe! Tycker att du ger en väldigt bra information här alltså! Thumbsup Möjligtvis kanske man kan påpeka i sammanhanget att den här risken med att Toshiba skulle kunna upplevas som att blåsa kallt är väl mer eller mindre försumbar egentligen, detta eftersom Toshiba då även har den förnämliga egenskapen att också kunna gå ned till en riktigt låg värmeavgivning vilket gör att i verkligheten så går ju dessa pumpar nästan aldrig ned i off-läge alltså.
Utryckte mig kanske lite konstigt, men att fläkten stängs av helt vid off-läge, det var det jag frågade om.
Jag vill inte att den ska sänka fläkthastigheten utan blåsa på med läge 3 ända tills den går ner i off-läge.