0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En pump som går mot höga tryck ger lägre flöde, lägre flöde betyder att pumpen förbrukar mindre energi.Detta p.g.a. att den energi som krävs för att pumpa en viss mängd vatten i en viss hastighet i ett visst rör minskar om mottrycket ökas.
Citat från: Rickard skrivet 24 mars 2005, 23:14:45En pump som går mot höga tryck ger lägre flöde, lägre flöde betyder att pumpen förbrukar mindre energi.Detta p.g.a. att den energi som krävs för att pumpa en viss mängd vatten i en viss hastighet i ett visst rör minskar om mottrycket ökas.Kvällsläser, men det här har jag inte hört! Är det bättre att strypa flödet för en pump istället för att välja en mindre pump alt sänka pumpen, omsatt mängd vs tryckökningen?
Vad jag konstaterade i citatet var att en pumps driveffekt minskar om man stryper flödet. Inte som de flesta tror att driveffekten ökar vid höga mottryck.
Citat från: Rickard skrivet 11 april 2005, 06:34:21Vad jag konstaterade i citatet var att en pumps driveffekt minskar om man stryper flödet. Inte som de flesta tror att driveffekten ökar vid höga mottryck.Det var det jag tyckte var intressant, måste testa någon gång när det finns för lite att göra...
Varför vänta?Jag var ut och kollade nu, resultat.