0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejJag har en relativt lågt ställd huskurva (lutning 41 grader, ingen justering). Vi har golvvärme på entréplanet och radiatorer på övervåningen. Eftersom vi har relativt låg framledningstemp men använder en del varmvatten har jag tidigare laborerat med att höja VPmin (till 47 grader). På vardagmornarna har vi dessutom haft två timmar extra varmvatten. Vi har på detta sätt tillfredställt varmvattenbehovet.Vad jag nu funderar över är om det är så driftekonomiskt att ställa upp VPmin som jag gjort. Det senaste dygnet har jag nästan 18 timmars drifttid på kompressorn och 31 starter. Vi är två heltidsarbetande, och medan vi arbetar så jobbar även pumpen för att alltid hålla minst 47 grader i den nedre pannan - till ingen nytta... Framledningen kräver inte mer 30 grader när utetempen ligger kring noll grader.Min idé nu är att sänka VPmin till 35 grader och istället köra extra varmvatten 2+2 h per dag, 7 dagar i veckan. Har någon av er (som har lågtempsystem) någon erfarenhet av vad som är vettigast ur driftekonomi-synpunkt?/Nickan
Citat från: kullabacken skrivet 14 november 2009, 16:55:42hej.det är helt klart bättre att använda extra vv när ni behöver vv. att hålla tanken varm bara för att ni alltid ska ha gott om vv , och ni inte använder vv långa stunder,låt pumpen jobba mot framlednings temp. och använd funktionen extra vv.ett annat altenativ är en spettsberedare om ni alltid vill ha vv./Pontus
Fler starter om jag sänker VPmin??? Nu är jag inte riktigt med.....Om pannan jobbar mot framledningstempen, och den i sin tur är låg... borde jag inte då få färre starter?/Nickan
Citat från: Nick skrivet 14 november 2009, 17:48:08Fler starter om jag sänker VPmin??? Nu är jag inte riktigt med.....Om pannan jobbar mot framledningstempen, och den i sin tur är låg... borde jag inte då få färre starter?/Nickanja de behöver kanske inte bli så men risken är stor.om du håller en hög temp i eco el och framledninstempen är låg, så shuntas en mindre mängd varmvatten ut i systemet,och vattnet i tanken räcker längre.om du har en lägre teemp i ecoelen så måste shunten öppn mer och en större ängd vatten går ut i systemet.men om du sänker vpmin så kommer shunten att öppna mer och du kommer få pumpen att jobba mer mot systemet och eventullt få längre gångtider då. så det kanske jämnar ut sig.men bättre att köra mot låga temperaturer./Pontus