Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Underhåll  (läst 3698 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Underhåll
« skrivet: 09 november 2009, 22:58:05 »
Hej!
Min Atria 10 har tuffat på fint i snart 4 år nu.
Jag har fortfarande bra inne temperatur och gott om varmvatten, men jag har en känsla av att utedelen går betydligt längre nu än tidigare. Dessutom känns det som pauserna är kortare.
Kan väl säkert bero på tråkigt höstväder.

Eller kan det vara dags för någon slags underhåll?

Hur ofta bör man rengöra filtren? (Jag har aldrig gjort det  :-[ )
Ska man stänga av hela systemet när det görs, eller gör man det 'i farten'? 
Hur ofta bör köldmediet bytas/kollas?

Något mer man bör göra?
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Underhåll
« Svar #1 skrivet: 10 november 2009, 17:35:04 »
normalt sett så behövs det inte göras någon service....blir det fel på flöde eller annat så larmar den för det

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Underhåll
« Svar #2 skrivet: 15 november 2009, 09:14:54 »
Hei,
Du kan lese tempdiffen mellom utetemperatur og Brine inn. Med nylig avfrostet utedel skal det være lav diff. Jeg trodde at diffen skulle være under en grad, men slik har det ikke vært hos meg. Ca 2 gr på det beste, diffen øker med økende utetemp, fordi pumpen henter mer varme. Faktisk 6-8 grader ved sommerkjøring  :(  .
Om du har for stor tempdiff kan det bero på redusert flow pga smuss, men det er lite trolig. Men sjekk at du har nok trykk og ingen luft i utedelen.
« Senast ändrad: 15 november 2009, 09:19:44 av dvil »
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/år(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Underhåll
« Svar #3 skrivet: 15 november 2009, 10:35:05 »
Det är en tämligen enkel åtgärd att rensa smutsfilter. Framförallt på värmebärarsidan där det inte är glykolblandnig. Det är också på värmebärarsidan som den mesta smutsen kommer. Man kan bara göra detta då värmepump och cirkulationspumpar är avslagna eftersom man måste stänga av flödet med ventiler vid filtret.
Följ även dvils råd och kolla tempdiffen på kalla sidan istället för att rensa filtret, så slipper du kladda med glykolen i onödan. Här är det också svårare och omständligare att fylla på med ny vätska om man inte vet hur man ska göra.

Det är dumt att inte göra kontroller bara för att inte systemet larmat och stannat. Bra att ha koll i alla lägen för då kanske pumpen inte stannar vid sämsta tillfället, tex julafton.

Köldmedia byter man aldrig. Köldbärarvätskan(glykolen) behöver inte heller bytas.


Sen så har det varit en kall start på hösten som sagt...
eller så har du en kärvande växelventil som ger sig till känna, det brukar ge mer gångtid och tätare starter.

// Lelle
« Senast ändrad: 15 november 2009, 10:42:27 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad peppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underhåll
« Svar #4 skrivet: 15 november 2009, 12:47:08 »
Tack för trevliga och raka svar!
Lelle, 'värmebärarsidan' måste innebära 'radiatorkretsen' va?
På kranen för 'värme retur' sitter en klump som jag vill minnas att installatören sa var ett filter.
Jag får ge mig på den.

Jag kollade siffrorna för en cykel. Ni kunniga kan säkert säga om det ser vettigt ut:
ute: 6ºC

I 'vila' (ingen behov värme):
B ut: 7
B in: 17

Pumpen startade redan vid integral 63, vill minnas att jag sett betydligt högre siffror tidigare...
Jag hörde ett tydligt porlande, eller sköljande ljud i köldbärarrören precis innan pumpen startade.
Har inte tänkt på det ljudet tidigare.

Efter ett par minuters drift:
B ut: 1
B in: 5

Pumpen gick i ca 10 minuter.

Jag vill inte påstå att något är fel eller konstigt. Vore bara kul att höra om siffrorna ser 'rätt' ut.
Finns det fler siffror man bör hålla koll på?
Förut: Exonom (olja) från -69 (3m³ olja/år)
Nu: Thermia Atria 10
Hus: byggår -69, 112m² (bo) + 112m² (bi) + pool

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Underhåll
« Svar #5 skrivet: 15 november 2009, 16:48:02 »
Lelle, 'värmebärarsidan' måste innebära 'radiatorkretsen' va?
På kranen för 'värme retur' sitter en klump som jag vill minnas att installatören sa var ett filter.

Ja, helt rätt. Det är den som radiatorkretsen är kopplad till.
Är det en klump som ser ut som en större kulventil är det sannolikt smutsfiltret. Kan även vara en klump med en ventil på vardera sidan.

Man kontrollerar alltid temperaturer under drift. Vid stillestånd kan något som finns i närheten påverka givare, tex 17ºC är det säkert inte på inkommande om det är 6ºC ute.
Siffrorna verkar ok, inget alarmerande. Kan även vara intressant med diffen mellan framledning och retur. Ska vara i det rekommenderade intervallet som står i manualen.

Om det är ok med porlande eller hur man luftar och fyller på brine. Det kan jag tyvärr inte ge svar på.

// Lelle
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Underhåll
« Svar #6 skrivet: 15 november 2009, 23:01:04 »
peppe,
At pumpen starter allerede ved integral 63 kan bero på at den varmer tappevann. Det ser du i symbolvinduet, eller under Temperatur - ønsket temp skifter til 65. Pumpen varmer tappevann til den stopper på høytrykk (ca. 55 gr)
(Her har Thermia ett minus; etter varming av tappevann burde den gå direkte over til varming av huset om integral er på minus. Men det gjør den ikke før integral er helt nede på startpunkt.)
Du bør lese temperaturer når den har varmet noen minutter. En liten stund henter den lagret varme i kretsen, og viften (flakten) på utedelen venter litt med å starte. Følg med på brinetemp til den er stabil, sammenlign deretter med utetemperatur.
At du har "porlande" lyder i brinekretsen kan tyde på luft. Sjekk at du har trykk, åpne lufte forsiktig lufteskruene på utedelen. Steng så snart det kommer væske.
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/år(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Underhåll
« Svar #7 skrivet: 16 november 2009, 17:38:57 »
dvil,

jag måste nog rätta dig lite.
Värmepumpen går inte tills den stannar på högtryck, detta innebär larm varje varmvattenproduktion.. Den går till driftpressostaten öppnar. När värmepumpen gör varmvatten kontrollerar den senaste returtemperatur från värmesystemet. Denna temperatur +5 C blir framledningens "är-värde" så integralen räknas även under varmvattenkörning. Detta innebär att du kan få ett värmebehov under varmvattenproduktion och då kommer värmepumpen fortsätta gå för värme efter varmvattenkörningen.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Underhåll
« Svar #8 skrivet: 17 november 2009, 09:17:13 »
Beklager, jeg brukte feil navn. Men det er en pressostat, der settpunkt ikke kan justeres. Ved behov for justering må det skiftes over til en annen pressostat.
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/år(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!