0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Aj då.Jag har haft en Mysinge med Drag sedan mitten av september -09 och idag kom dom och hämtade tillbaka den. När det blir varmare väder får dom försöka återställa ett rejält, fult hål i min mextegelfasad...Tydligen fungerade den första generationen Drag bra och jag pratade med en som hade den och han var minst sagt lyrisk.Häromkring finns ett antal nyare som har lagt av och min återförsäljare vägrar sälja flera.Min fungerade aldrig bra och dom gjorde oräkneliga försök att få igång den, bytte alla delar och jag fick tillochmed en ny kamin utan att den började gå som den skulle.Den brände inte ur ordentligt utan byggde upp aska i koppen tills den slog ifrån.Den gick mellan 2 dygn och som sämst en timme.Årets kallaste dag hittills, den 6 januari, frös den ihop till en isklump och gav inte längre någon luft till kaminen.Dagen efter dömdes den ut som död bortom räddning och vi skulle få gå över till skorsten men där sa jag stopp och dom fick hämta tillbaka alltihop.Jag eldade med Agrols pellets enligt återföräljarens råd och enligt Agrols hemsida kostar energin 70/kwh vid köp av2 pall småsäck. Plus sotarn såklart. Plus att ingen kamin har 100 procents verkningsgrad.Jag betalar som dyrast 102 öre för elen med skatt och en IVT luft/luftpump ger vid -18 2,1 ggr, dvs bra mycket billigare så i slutändan är jag ledsen över min förstörda fasad men glad att slippa elda upp pengar.Nu väntar två IVT, en i källaren dit kamins värme ändå aldrig nådde och en uppe./J
Trodde de skulle bli billigare utan skorsten, pelletskaminen var inte billig, och pellets rätt dyrt, billigast är vedkamin, samt billigast bränsle./A.
Samma hör, bekvämt med pelletssäck i garaget, och slippa skräpandet med ved, men ganska bekvämt med värmepump och element../A.
Hej.Jag installerar denna typ av kaminer, om man gör rätt och rätt inställningar är den helt OK.Du ska byta till Drag 09. Fungerar ypperligt.Hälsningar janikani