0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Har liknande problem. Ettrörssystem med tre zoner, rördiam. 12mm. 115 kvm boyta. FVP Comfortzone CE 50Radiatorerna är av konvektor typ ex. sovrum 13,1 kvm rad. H 500 mm B 1200 mm, vatten volym ca: 1 literex. Tvättstuga, se bildTilluft via springventiler i fönstren.zon 1: VR 25,4 kvm + BR 6,2 kvm(radiator + rad.slinga fram och tilbaka i golv= golvvärme) + SR 13,1 kvm + KlK 4 kvm tot: 48,7 kvmzon 2: Tvättst 9 kvm (varför bara en rad. på denna zon???)zon 3: Kök 20 kvm + KpR 7 kvm + SR 9 kvm + SR 9 kvm tot: 45 kvmövrig yta utan rad 12,3 kvmJag har följt debatten om för- och nackdelar med olika typer av radiatorer. Frågan är vad ni tror vore den bästa lösningen för ett sådant här system om det nu finns något att göra. Jag är framför allt ute efter att få en lägre retur, som i vinter varit uppe i ca 53 grader, vilket förhoppningsvis ger bättre verkningsgrad. Bra "flås" vid tilluften för att undvika kallras.Tar tacksamt emot alla förslag./FrejPS Tänkte först välja bergvärme, undrar hur det hade gått med dessa returer?
Citat från: Frej skrivet 23 maj 2005, 22:23:07Hej!Har liknande problem. Ettrörssystem med tre zoner, rördiam. 12mm. 115 kvm boyta. FVP Comfortzone CE 50Radiatorerna är av konvektor typ ex. sovrum 13,1 kvm rad. H 500 mm B 1200 mm, vatten volym ca: 1 literex. Tvättstuga, se bildTilluft via springventiler i fönstren.zon 1: VR 25,4 kvm + BR 6,2 kvm(radiator + rad.slinga fram och tilbaka i golv= golvvärme) + SR 13,1 kvm + KlK 4 kvm tot: 48,7 kvmzon 2: Tvättst 9 kvm (varför bara en rad. på denna zon???)zon 3: Kök 20 kvm + KpR 7 kvm + SR 9 kvm + SR 9 kvm tot: 45 kvmövrig yta utan rad 12,3 kvmJag har följt debatten om för- och nackdelar med olika typer av radiatorer. Frågan är vad ni tror vore den bästa lösningen för ett sådant här system om det nu finns något att göra. Jag är framför allt ute efter att få en lägre retur, som i vinter varit uppe i ca 53 grader, vilket förhoppningsvis ger bättre verkningsgrad. Bra "flås" vid tilluften för att undvika kallras.Tar tacksamt emot alla förslag./FrejPS Tänkte först välja bergvärme, undrar hur det hade gått med dessa returer?Hej!Jag misstänker att det är "zon tvättstuga" som ställer till det. Troligen hade de som byggt huset inte tänkt att ha någon radiator där men senare ändrat sig och ställt dit en, systemet verkar i övrig bra balanserat. Mitt tips är att begränsa flödet i slinga 2 så det mesta radiatorvattnet går genom slinga 1 och 3.
Mitt tips är att begränsa flödet i slinga 2 så det mesta radiatorvattnet går genom slinga 1 och 3.
Och/eller komplettera med en eller flera extra, vanliga eller fläkt, konvektorer på slinga 2.
Har för mig att jag inte kan strypa i kopplet, bypass,(MMA) men osäker. Men någon form av strypning går säkert att lösa.