0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Endast återvinning (dvs miljövänlig och kostnadsbesparande) när behov av varmvatten finns. Däremellan ingen återvinning. Det framgick inte helt klart i alla samtal jag hade med leverantören innan köpet. Hade kanske valt ett annat alternativ om jag begripit det.
Man kan inte låta VP sköta sig själv på autoläge då slår elpatronen på alldeles för ofta och omotiverat. Kör jag med strama tyglar och kräver endast kompressordrift (ej elpatron) blir den hyfsat ekonomisk i drift.
Ingen stor vattenvolym som är uppvärmd. Man får tänka sig för om man ska ha varmvatten till dusch, bad OCH värme under vinterhalvåret. (Jag vet... använd elpatronen... men då är det ingen som helst besparing så därför avstår jag i det längsta)
En 360P är ju i princip en FTX. Om du förvärmer som t ex i 410P så blir det ingen märkbar skilland i energiförbrukning.Må så vara då men vad man får som inte är att förakta är att slippa kallraskänsla i rum där friskluftsventilerna sitterKolla att fläkten inte går för fort i din FLVP. Kolla oxo att du har tillräckligt många tilluftventiler och att de sitter i anslutning till radiator. Jag kör fläkten på så lågt varvtal som det går utan att få för mycket avfrostning. Jag har golvvärme.När kompressorn står stil så vill du att fläkten skall stanna. Det kommer att spara viss energi=SANT. Men enligt svensk byggnorm skall det finnas ventilation i husoch lägenheter. Det är ju det som bl a är vitsen med en FVLP. Det finns väl knappast något nyproducerat hus där man inte har forcerad ventilation.
1. 410p är väl avsedd för hus där delar av huset värms med vattenradiatorer och andra delar med uppvärmd tilluft. Men att ha både och i samma utrymme är ju kaka på kaka. Börjar du sputa in varmluft i ett utrymme som redan är tillräckligt uppvärmt med vattenradiatorer så blir det ju för varmt. 2. Jag har ägnat mycket tid åt att trimma min 360p och tillhörande golvvärmesystem de senaste veckorna och det har gett fantastiska resultat. Min panna är 4 år gammal och har du en nyare så finns det ännu fler möjligheter. 3. Jo visst blir det en förfärlig skillnad i förbrukning så fort elpatronen går igång. Men det är tyvärr oundvikligt. Det är trots en återvinning av värme från frånluften som sker, ingen produktion av värme om man säger så. Puttar du inte in något så finns det inget att återvinna...