Jag är i samma sits som du med den skillnaden att jag konverterade från direktverkande el till vattenburet i samma veva.
Köpte en vattenmantlad kamin som enligt märkskyllt ska ge 15 kW på vattensidan. Det ligger nog närmare till hands att tro att den ger 10kW. Hursomhelst, nörd som man är gav jag mej fan på att göra allt själv, från acktank till att hänga raddarna.
Tog en gammal rostfri vvb på ca 220l och svetsade dit muffar så jag kunde docka kaminen och värmepump mot denna. Säkrade även upp med en elpatron på 6kW i det fallet jag skulle installera en Nibe direkt mot tank. Har sedan byggt ett system med laddshuntning av hetvattnet från kaminen så att man inte får kokning eller kondens. Har en Exomatic DUC som styr hela kalaset och det fungerar förvånansvärt bra.
Nu ska jag köpa luft vatten pump. Det lutar åt en Mitsubishi Power inverter som jag kopplar på rad-returen. Då har jag lediga anslutningar om jag vill vattenmantla nåt mer
.
Jag vill inte ha vatten på utsidan av huset. Därav VP valet.
Jag säger inte att du ska göra acken själv men det jag har lärt mej är att du får elda halva dagen om du ska fylla en typ 750l tank. Jag behöver elda i 2,5-3 timmar om det är under 30 grader i tanken. Sedan har jag värme i 7-10 timmar. Huset är (210 m2)
Jäklar vilken plats jag tog. Sorry för det. Hade egentligen ingen input om VP.
Men diskussionen här blir intressant för mej också.
Hare!
/Mats