Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kan man förvänta sig?  (läst 3712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
Vad kan man förvänta sig?
« skrivet: 05 november 2009, 11:18:46 »
Hej

Jag har precis sålt mitt hus och med det också min superfint fungerande pelletslösning :( Istället har jag köpt ett nytt (färdigt 30 Nov -09 om allt går enligt plan) hus där det finns en Nibe 310P frånluftspump installerad.... inte så lysande kanske. Det jag nu undrar är vad man kan förvänta sig av en sådan pump?

Förbrukning? Prestanda överlag?

Lite fakta antar jag behövs:
Hus: Bostadsyta 132m³ + 40m³ garage och förråd. Allt uppvärmt!
Huset är på 3 våningar (Nedersta är suteräng), suterängplanet och mellanplanet har vattenburen golvvärme, översta planet elradiatorer. I största badrummet finns bubbelbadkar.

Värme installation: Nibe 310P + Extra varmvattenberedare

« Senast ändrad: 05 november 2009, 11:33:51 av LoonQ »
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

Utloggad TZ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad kan man förvänta sig?
« Svar #1 skrivet: 06 november 2009, 15:50:36 »
Hej!

Vi byggde nytt för snart 3 år sedan. 1½-plan 125m2 med Nibe 360p och braskamin. Om jag under vinterhalvåret (okt-april) sköter eldningen varje dag med en brasa på morgonen och även eldar när jag kommer hem mellan 17-21 så kan jag nästan helt klara uppvärmningen av varmvattnet med kompressorn. Då kostar det mig i snitt per månad 1000kW mellan okt-april i elförbrukning totalt inkl hushållsel. Jag gissar att jag eldar mellan 3-6 kbm ved per år. Jag har inte riktigt "mätat" vedåtgången då jag inte betalar för veden just nu.

Då du har en något mindre modell 310p och saknar (?) annan tillskottsvärme så får du räkna med att din 310p kommer att fungera som en elpanna under större delen av vinterhalvåret. Gissningsvis en förbrukning i närheten av 2000kW i månaden (kanske mer vissa kalla månader).

Men som sagt... bara en gissning.

mvh TZ

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad kan man förvänta sig?
« Svar #2 skrivet: 06 november 2009, 17:40:48 »
Är den redan installerad ?
en 360p hade varit bättre.  kan det gÃ¥ att byta ?
är du låst till 310:an kan det vara lönande att docka till en 2025:a.
Det kanske gÃ¥r att fÃ¥ ett extra bra pris pÃ¥ en 2025:a när du redan köpt en 310:a  ;)

bifogar länk till Nibes dockningsråd 310/2025:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10222-5.pdf
« Senast ändrad: 06 november 2009, 17:47:46 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
SV: Vad kan man förvänta sig?
« Svar #3 skrivet: 07 november 2009, 10:35:58 »
Köpte huset "färdigt"... det är alltså inte jag som valt värmelösning :( Lite trist att byta till "elpanna" när jag nyss införskaffat en pelletslösning som fungerar kanon.. fördelen är den att nu blir det ett nytt hus och inte ett gammalt. Jag slipper renovera, tejpa fönster, byta grejer här och där stup i kvarten. Sen borde det nya huset också vara bättre isolerat än mitt gamla så kalla golv och drag borde bli ett minne blott.

Förutom elpannan/pumpen finns en braskamin liknande kakelungn i huset. Grannen (som jag känner) har en likadan och han säger att den håller värmen bra när man eldar morgon kväll. Det kanske hjälper lite iaf. Till pumpen/elpannan finns ingen innegivare ansluten, borde det inte vara när man eldar i kamin??

Jag har också fungerat på om man skulle kunna docka en luft vatten mot pannan men då jag inte kan så mycket om pumpar har jag inte kommit så långt... hur går det till rent praktiskt, vad behövs och vilken storlek vore lämplig?


Såg inte länken ovan sorry ;) Det står dock att det inte lämpar sig vid golvvärmesystem?
« Senast ändrad: 07 november 2009, 10:48:38 av LoonQ »
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
SV: Vad kan man förvänta sig?
« Svar #4 skrivet: 07 november 2009, 11:03:13 »
Varmvattenberedaren är dock inte installerad ännu... borde jag se till att den blir inkopplad på rätt sätt? och hur ska den i så fall vara inkopplad?
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Vad kan man förvänta sig?
« Svar #5 skrivet: 07 november 2009, 17:10:36 »
Vad skall du ha varmvattenberedaren till? Det finns ju en i 310P. Den ordnar varmt vatten hela året. Särskilt på sommaren är det lösnsamt. Du borde få en total elnota på ca 15.000 kWh/år. Det kan knappast löna sig att sätta in en ytterligare luft-vatten för 50-60 tusen kr.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vad kan man förvänta sig?
« Svar #6 skrivet: 07 november 2009, 17:48:04 »
Vad skall du ha varmvattenberedaren till? Det finns ju en i 310P. Den ordnar varmt vatten hela året. Särskilt på sommaren är det lösnsamt. Du borde få en total elnota på ca 15.000 kWh/år. Det kan knappast löna sig att sätta in en ytterligare luft-vatten för 50-60 tusen kr.

med ett stort bubbelbadkar kan det nog gå åt en extra VVB ....den i 310P:räcker nog inte.
och att med bubbel och 172 m2 uppvärmt klara sig på 15000kw/år med en vp på ca 1,5kw blir nog tufft...beror sig lite på antal barn och vanor mm.
Och en 2025-6 gÃ¥r nog att hitta för 35K ink moms  ;)
däremot blir det lite knöligt med golvvärme och extern pump för denna krets...framför allt vår och höst när behovet är lågt.
det krävs nog en tank för att få det att fungera bra....och då blir payoff-tiden ganska lång.

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad LoonQ

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…land
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybliven pelletseldare
    • My Page
SV: Vad kan man förvänta sig?
« Svar #7 skrivet: 07 november 2009, 22:58:24 »
Bara att bita i det sura äpplet.. med andra ord:( Får väl ge set ett år och se var förbrukningen landar. I värsta fall får man väl kasta in en acktank + luft/vatten nästa år. Borde ju inte bli så hutlöst dyrt i alla fall.

Innegivare då? Borde jag skaffa det när jag ska elda i kamin eller har det ingen större betydelse?
Bor i: 3-plans parhus på ca 180m2, byggd 2009. Bottenplanet samt mellanplanet har vattenburen golvvärme, övre våningen har elradiatorer.
Husets placering: Jomala, Ã…land
Värmer med: NIBE Fighter 310p

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Vad kan man förvänta sig?
« Svar #8 skrivet: 07 november 2009, 23:54:17 »
Ja kör ett år och kolla.Det är väl bäst. Jag har själven öppen spis och myseldar då och då.Innegivaren slår till direkt och drar ner framtempen på vattnet.Det måste du ha. Annars får du vrida på inställningen på FLVP varjegång om du inte vill ha smällvarmt i huset. Är du händig kan du bygga själv enligt beskrivning på detta forum. Annars billigast på Rinkaby Rör.

Inkopplingen är enkel. Du sparar energi.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Vad kan man förvänta sig?
« Svar #9 skrivet: 23 november 2009, 12:07:56 »
Ja kör ett år och kolla.Det är väl bäst. Jag har själven öppen spis och myseldar då och då.Innegivaren slår till direkt och drar ner framtempen på vattnet.Det måste du ha. Annars får du vrida på inställningen på FLVP varjegång om du inte vill ha smällvarmt i huset. Är du händig kan du bygga själv enligt beskrivning på detta forum. Annars billigast på Rinkaby Rör.

Inkopplingen är enkel. Du sparar energi.

Jag har satt en timer till pannan som jag vrider på när jag ska elda. När jag eldar så vill jag att pannan ska sänka framledningstempen till min min-temp direkt samt att elpatronen ska blockeras helt. Detta kan jag inte uppnå med innegivare. Timer är billigare (om du inte bygger själv) och mer energibesparande än innegivare vid eldning IMO.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!