Du har fått dåligt med tips så jag gör ett försök...
Hade du tänkt dej fast kondensering mot acktank borde du ha en egen laddkrets för VP-ack.
Flytande kondensering kan du koppla enligt det du har nu men då ska du inte ladda acken utan då jobbar VP efter behov.
"Shunt vred" kommer väl bara att fungera som fördelningsventil? Antingen golvvärme eller radiatorvärme? Ju mer den ena behöver desto mindre får den andra. Blir inte riktigt klok på systemet om jag ska vara ärlig.
Sedan tycker jag att du kanske skulle ha acken mer centralt i systemet och även koppla pannan mot den.
Du skulle då kunna ladda acken med vp i botten och så länge det räcker för hela systemet så går inte pannan. Vi ökat börvärde framledning på radiatorsystemet så kan pannan få starta och värma ca 1/3 av acken. Detta styr du med givare placerad på acktanken.
Från toppen tar du ut radiatorsystemets framledning och säg på mitten tar du ut framledning till golvvärme. Returen från radiatorerna kan mynna i mitten eller botten och golvvärmereturen mynnar i botten. Om du använder dej av bivalent shunt så kan du ta värmen på ett ställe i tanken där den motsvarar kravet på framledning.
Jag har en vattenmantlad vedkamin i mitt system som laddar en acktank. Sedan shuntas radkretsen så att man uppnår temp enligt börvärde. På returen kommer jag ha en vp med flytande kondensering. Vp kommer att vara grundvärme. När det drar ihop sej och blir kallt så kan jag elda i kaminen och ladda acktanken utan att någon värme från kaminen går ut på systemet. När det är så kallt att vp inte kan hålla börvärdet så börjar vp:s interna nedräkning till eltillskott. Men då känner mitt överordnade av samma avvikelse och börjar shunta ut hetvatten (i princip börjar vp ladda acken via radshunten)) för att bibehålla börvärdet. Jag slipper därför dyrt eltillskott. Blir det så kallt att vp stannar så tar kaminen över all värmeförsörning av huset automatiskt (under förutsättning att man eldar såklart
).
Kanske inte så enkelt om man inte har någon förkunskap och inte har ett ett bra styrsystem.
/Mats