Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenläckage efter avfrostning Aquaes 280  (läst 4366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vattenläckage efter avfrostning Aquaes 280
« skrivet: 04 november 2009, 09:32:58 »
Hej, vi har en Aquaes 280 från 1985 som tuffar på fortfarande även fast det känns som den lever på sista versen. För några dagar sedan har det blivit några pölar på golvet efter (vad jag tror) avfrostningen.

Jag vet att dräneringen fungerar dvs. den som är på vänstra sidan av pumpen, men det verkar som om vattnet kommer ner på den högra sidan. Jag tycker det blir mycket is på batteriet (heter det så?) innan avfrostning börjar, kan detta kanske vara problemet?

Mycket tacksam för hjälp och tips.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vattenläckage efter avfrostning Aquaes 280
« Svar #1 skrivet: 04 november 2009, 09:43:37 »
Låter nästan som att ni har för litet frånluftsflöde, normalt skall det inte behövas någon avfrostning utan frånluften skall hela tiden kunna avfrosta batteriet.
Så har i vart fall jag förstått det hela.
Kanske om ni har ett väldigt litet hus, att frånluftsmängden är så liten att utgående lufttemperatur blir så pass låg att den inte förmår avfrosta, men inte annars.

Bildas det väldigt mycket is kan det kanske bero på en defekt tempgivare, som inte triggar avfrostningen i tid?

Har ingen egen erfarehet av er typ av värmepump, delar bara med mig av mina tankar, och ger lite ved pÃ¥ brasan, sÃ¥ att de som vet mer kommer in och rättar mig...  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Vattenläckage efter avfrostning Aquaes 280
« Svar #2 skrivet: 04 november 2009, 14:19:43 »
Hej, vi har en sådan likadan pump...från 1989

Det är normalt att det bildas ett tunt lager frost/is på kopparrören om pumpen fungerar. Vid avfrostning så körs helt enkelt inte kompressorn under en stund samtidigt som lampan för avfrostning lyser. Avfrostningen sker som Rikard säger genom att frånluften värmer rören

Bildas det tjocka lager is är något fel på denna "automatik"

Är du säker på att dränaget verkligen fungerar? Du kanske bara tror det

I avloppsslangen kan det bildas massa slem som sätter igen det hela. Jag fick rensa detta ibland genom att trä ner en eltråd i slangen och försiktigt dra upp och ner medans jag hällde i lite varmvatten på dränageplåten

Jag rekommenderar dock att du först FÖRSIKTIGT lyfter loss andra änden av slangen i undre delen av skåpet och se till att inte backventilen lossnar från slangen och faller ner i ditt avlopp. Låt vattnet/slemmet rinna ut i ett kärl istället medans du rensar

Ett till tips som jag fick var att ersätta backventilen genom att förlänga slangen så att man kunde vända upp den i liten slinga innan den gick ner i avloppet. Slingan fungerar då som vattenlås istället för backventilen som är en kass konstruktion (att bara ta bort backventilen går inte eftersom fläkten då tar tjuvluft genom slangen)

Med vänlig hälsning

Walter
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Vattenläckage efter avfrostning Aquaes 280
« Svar #3 skrivet: 04 november 2009, 16:57:15 »
Jag hade en lite nyare pump än din (från 1990), i den fanns ingen backventil utan ett vattenlås, men det hjälpte inte. Slemmet som samlas i vattenlåset och i slangen ned till vattenlåset bygger upp en propp som effektivt stoppar vattenflödet.
Under de 19 år som min pump var i drift så fick jag nog spola ur slangen från droppskålen till vattenlåset en 4-5 gånger. Jag blåste med tryckluft för att få igenom ett litet flöde, sen spolade med vatten och kaustiksoda(propplösare) "läs varningstexten!" för att få slangen helt ren från gegga. När man ändå har pumpen öppen kan man samtidigt passa på att spola rent förångarens aluminumflänsar med vattenslangen.
//Gunnar
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenläckage efter avfrostning Aquaes 280
« Svar #4 skrivet: 07 november 2009, 20:33:31 »
Tack för svar. Jag vet att det inte är stopp i dräneringsslangen, detta har jag kontrollerat. Har kollat lite mer idag och det verkar som om vattnet rinner ut åt höger dvs. det stannar inte i den "balja" som finns.

Intressant att det kanske beror på för lite luftflöde att det bildas mycket is. Jag vet att avfrostningen fungerar eftersom den går till ibland och det blir en pöl på golvet när det är mycket is... Avfrostningslampan har jag aldrig sett lysa, den kanske är trasig...

Jag ska prova att öka luftflödet några dagar för att se om det hjälper. Återkommer!
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Vattenläckage efter avfrostning Aquaes 280
« Svar #5 skrivet: 09 november 2009, 08:49:02 »
På mitt skåp sitter det en röd lampa ovanför ratten/vredet "Värmepump"

Det är denna lampa som tänds under "avfrostning" och det sitter en klistrad lapp bredvid om att "Om lampan lyser mer än 24 timmar påkalla service" typ

Om inte den lyser någon gång så har
- lampan gått sönder
- eller så fungerar inte din "avfrostningsautomatik" eller den sker för sällan så att det "svämmar över" när det väl sker

mvh

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Vattenläckage efter avfrostning Aquaes 280
« Svar #6 skrivet: 09 november 2009, 10:29:31 »
Plastslangen till tryckvakten för lufttrycksskillnaden hade spruckit på min AQ.
Dvs VP kände aldrig av att batteriet isade igen. Det blev en ispropp som effektivt stoppade VP från att fungera och minskade frånluften kraftigt.
När väl VP stannande blev det MYCKET vatten.

Kostade ca 50 öre att byta plastslangen och strax under 10 papp att fixa kompressorn som tagit för mycket stryk. fiR:

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenläckage efter avfrostning Aquaes 280
« Svar #7 skrivet: 12 november 2009, 07:41:09 »
Nu har jag kört med fullt varv (steg 4) på fläkten några dagar men imorse var det dags igen - pöl på golven. Denna gång var det dock stopp vid backventilen! Tog bort denna, rensade rent och vattnet rann fint igenom. Gjorde även rent runt "baljan" aluminumflänsarna. Vattnet har runnit ut mot höger där baljan har en för låg kant. Där ska jag sätta en lite högre list.

Förra gången det blev läckage var det dock inte stopp vid dräneringen, däremot kanske det var "på gång" att bli det och det har runnit för dåligt och därmed läckt över imorse.

Jag skulle dock vilja kolla upp slangen till tryckvakten. Sfinx, var sitter denna och kan man byta den själv?

Tack alla för hjälpen hittills!
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!