0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är detta ett korrekt sätt att sköta sin värmepump?
Citat från: VPmits skrivet 03 november 2009, 20:17:17Är detta ett korrekt sätt att sköta sin värmepump?Det är OK att stänga av den. År pumpen avstängd en längre tid kan det vara bra att motionsköra den emellanåt, och då även på kyla ibland så fyrvägsventilen i utedelen får lite extra motion. I övrigt behöver utedelen och innedelen regöras några gånger per år, beror lite på hur ofta den är avstängd och i vilken miljö den sitter. Finns det någon katt eller hund som fäller hår i huset eller annat som skräp som virvlar runt kan innedelen behöva rengöras lite oftare.
OK, för den slukar annars en massa El om man inte gör det kanske?Men funderar fortfarande varför han som sålde den sade att den skall stå på 24/7 annars är det inget bra. Hur rengör man utedelen?
Citat från: VPmits skrivet 03 november 2009, 20:28:09OK, för den slukar annars en massa El om man inte gör det kanske?Men funderar fortfarande varför han som sålde den sade att den skall stå på 24/7 annars är det inget bra. Hur rengör man utedelen?Om du inte rengör den så fungerar den sämre eller kanske stannar helt i sämsta fall.När det gäller VP finns det många olika åsikter och varför du fick rådet att aldrig stänga av den vet jag inte. Kan du inte fråga och posta här sedan?De flesta använder bara vatten (inte innedelen) alternativt tryckluft. Det gäller att vara försiktig med lamellerna, de är ganska sköra och kan böja sig om man är oförsiktig.
Men funderade på om jag inte skall låta den vila, men samtidigt så är VP'n som ett kylskåp och kylskåp stänger man ju inte av. Men vet ej om det är ett korrekt tankesätt?
Citat från: VPmits skrivet 03 november 2009, 20:41:25Men funderade på om jag inte skall låta den vila, men samtidigt så är VP'n som ett kylskåp och kylskåp stänger man ju inte av. Men vet ej om det är ett korrekt tankesätt?Den behöver inte "vila" men om du inte vill ha den igång av någon anledning är det bara att stänga av den.
Hur gör du med din tex om du äger en sådan?
Citat från: VPmits skrivet 03 november 2009, 20:46:59Hur gör du med din tex om du äger en sådan?Vatten för utedelen och försiktig blåsning med tryckluft för innedelen då det kan damma en del.
Jag menade med avstängning?
Citat från: VPmits skrivet 03 november 2009, 20:51:43Jag menade med avstängning?Just nu är min avstängd. Den sitter i en verkstad där jag inte behöver så mycket värme när jag inte är där. Jag kör den på timer några timmar per dygn så jag har en viss värme på det sättet.
Aha trodde din Mitsubishi E satt i villan. För övrigt så är det en sådan jag har själv och är supernöjd med den. Det är därför jag är rädd om den och frågar om den bör vila eller ej.