Jag har liknande som du, gamla delen av huset med riktiga element och tillbyggnad med platta element.
När jag fick värmepumpen öppnade jag alla element, justerade kurvan så att jag hade bra temp i den delen som har platta (sämre) element, rumbör 20 hela tiden, sedan drog jag ner något på elementen i gamla delen så det inte blev för varmt där, och det har funkat bra. Alltså samtliga platta element helt öppna.
De dagar det har blåst från "fel" håll så det har blivit kallare, höjde jag rumbör till 21-22 och sänkt den när det slutat blåsa.
Det finns ingen rumsgivare än hos mig heller, det är bättre att få in rätt kurva först, och sedan hitta rätt rum att sätta den i.
Förresten har jag en Optimum 12:a till en kåk från 1880 på 275 kvm inkl tillbyggnad, kurva 35 och 22 grader i köket där jag har platta element.
Pumpen går en gång i timmen vid +5, jag har inte justerat något där än, utan följer upp nu under vintern hur den går, som sagt det enda jag kommer att justera är rumbör vid blåst samt
eventuell knäck av kurvan men det verkar inte behövas än i allafall.
Troligen kommer jag att byta ut samtliga platta element till riktiga liknande de jag har av den äldre modellen, jag har en känsla av att det blir skönare och billigare värme.