Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 310p, inställningar och problem  (läst 3082 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zulan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Nibe 310p, inställningar och problem
« skrivet: 01 november 2009, 21:22:11 »
Hej

Jag har precis flyttat till ett 1½ plans hus med golvvärme på nedanvåningen och radiatorer på ovanvåningen. Jag har behaglig tempereratur på nedanvåningen men radiatorerna på ovanvåningen är helt kalla. Jag provade att manuellt ändra shunten och då blev det genast varmt i radiatorerna som är satta till fullt blås. Men det står ett stort OBS i manualen om att man inte ska sätta shunten manuellt i normalt driftsläge. Jag vill inte heller göra något som gör att den drar onödigt mycket ström, jag kan nämligen se att ändrar jag shunten manuellt så skenar den utgående tempen.
Ökar jag förskjutning värmekurva så kommer det till sist värme i radiatorerna på ovanvåningen men då blir det mycket varmt där nere. Jag kan sänka och det har jag gjort men är orolig att jag eldar för kråkorna. Det är 7 grader ute och min framledningstem är 33 grader. Det måste vara högt?

MVH

-Z
« Senast ändrad: 02 november 2009, 12:12:29 av Zulan »

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Nibe 310p, inställningar och problem
« Svar #1 skrivet: 02 november 2009, 23:56:58 »
Några idéer: Kolla att du har tillräckligt tryck i värmekretsen bör vara minst 1 bar. Cirkulationspumpen har tre lägen kolla och öka eventuellt.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad Zulan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 310p, inställningar och problem
« Svar #2 skrivet: 03 november 2009, 09:56:59 »
Tack för ditt svar, jag har kollat, trycket är över 1, nästan 2. Cirkulationspumpen går på fullt och jag kan klart känna att den fungerar.

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Nibe 310p, inställningar och problem
« Svar #3 skrivet: 03 november 2009, 23:26:59 »
Har du luftat elementen på övervåningen?
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Nibe 310p, inställningar och problem
« Svar #4 skrivet: 03 november 2009, 23:30:29 »
Mer att kolla:

Är det "raka rör" i golvvärmen? Dvs om det inte finns någon broms cirkulerar varmvattnet inte i övervåningen. Det finns någin distr panel till golvvärmen. Kolla att stänga av govlvärmen.Har du 2-rörs system i övervåning? Är allt rätt kopplat?
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad Zulan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 310p, inställningar och problem
« Svar #5 skrivet: 06 november 2009, 09:59:21 »
Hej, om det är raka rör eller inte har jag ingen aning om. Hur kan man ta reda på det? Hittade några dokument varav det ena ser ut som en karta av golvvärmen.

Det finns något till golvvärmen, om det är en distr planel eller något annat vet jag ej så jag tog en bild av det med. Att det är rätt kopplat tar jag för givet. Det är inget nytt system och har enligt den tidigare ägaren fungerat fint.

Ovanvåningen har kanske 2 rör stystem, radiatorerna har vad som ser ut som ett in och ett ut rör.

http://picasaweb.google.se/ZZulan/Pictures#

Det är luftat så någon luft finns inte. När du säger stänga av golvvärmen, menar du då att sänka rumsfördelarna till golvvärmen till det minsta eller stänga av det någonstans på pumpen?

Jag börjar tro att det bara är så att jag få helt enkelt skruva upp värmen så pass mycket så att det blir varmt på ovanvånginen och sen då sänka golvvärmen så pass mycket så att det inte blir bastu där nere. Jag får dock för mig att detta är mycket ineeffektivt och att man slösar med ström på det viset, men så är det kanske inte? Jag läste någonstans om en annan som hade en likadan panna som jag. När det var 7 graders som det är idag så hade han en ut temp på 27. Min ligger på 33 för att lyckas få 19 grader på ovanvåningen. Nu ska jag då skruva upp det ännu mer för att få iallfall 21 grader på ovanvåningen (i ett av rummet sover en bebis).
« Senast ändrad: 06 november 2009, 10:06:15 av Zulan »

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Nibe 310p, inställningar och problem
« Svar #6 skrivet: 06 november 2009, 17:52:14 »
Du har ju i princip två slingor som matar ditt hus med värme.För att få cirkulation i bottenvåningen behöver du x bars tryck på FLVP. För att få cirkulation i övervåning behöver du x+0,4 bar. Om du inte har någon "broms" på vattnet till golvvärmen, vilket du har på övervåningen i radiatorerna (förinställt motstånd + termostatet), så kommer allt vatten att gå i golvet.

Stäng av govlvärmen. Det måste väl finnas något vred någonstans? Då borde det komma värme i övervåningen. Öppna sedan men stryp tillförseln till golvvärmen, så att det blir balans i systemet. Det torde vara det som är problemet dvs obalans fn.

Glöm ej heller att det skall finnas en bypass funktion till FLVP så att inte cirkulationspumpen pajar.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Nibe 310p, inställningar och problem
« Svar #7 skrivet: 26 november 2009, 18:42:24 »
Fick du nÃ¥gon ordning pÃ¥ systemet?  ::)
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!