0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eftersom det egentliga uppvärmningsbehovet är ganska lågt väger jag mellande två (tre) ovanstående p.g.a.:Polar 2: +kan köras med lågt effektuttag, + kontinuerlig fläkt när jag eldar...MH ZGX: En skruvkompressor måste vara en fördel i alla sammanhang!MH ZIX: Ännu bättre? Men finns den i Nordic version???Prismässigt verkar det inte vara någon större skillnad...
Som jag förstått det så är vanliga kolvkompressorer effektivare i små maskiner, typ upp till runt 2 kW driveffekt, sen börjar det inre läckaget i scrollen bli marginaliserat och dess övriga teoretiska fördelar (få rörliga delar, små motverkande krafter) överväger.
Citat från: Rickard skrivet 03 november 2009, 08:47:57Som jag förstått det så är vanliga kolvkompressorer effektivare i små maskiner, typ upp till runt 2 kW driveffekt, sen börjar det inre läckaget i scrollen bli marginaliserat och dess övriga teoretiska fördelar (få rörliga delar, små motverkande krafter) överväger.Kan nog stämma ganska perfekt det. Bearbetningsmaskinerna som tillverkar delarna till kompressorerna har ju en nedre gräns m a p noggrannhet, och om man tänker sig måttavvikelserna i förhållande till kompressorrummets storlek så kan det bli smått omöjligt att tillverka små (och täta) scrollar. Då är det nog lättare med kolvar med fjädrande kolvringar (och billigare).MVH/Gano
Glöm inte operatören vid bearbetningsmaskinen!