0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
har beställt undermätare (el) samt brunata värmemängdsmätare som jag sätter på brine- (kalla) sidan för att få exakt koll på systemvärmefaktorn.
Det var faktiskt schnyggt..har du pengarna tillbaka om 4 år?
Citat från: larryd skrivet 08 november 2009, 22:10:02Det var faktiskt schnyggt..har du pengarna tillbaka om 4 år?Nope det går betydligt snabbare än så jag räknade med 20-22 månader när jag installerade... Har sparat 4500kWh sedan april när jag installerade pumpen. Med det elpriset jag hade förra vintern betyder det 7400 spänn. Installerade allt själv på en helg och gav 42000:- inkl VVB.Men det är ju nu besparingen kommer, så mellan tummen och pekfingret så är nog inte min ursprungliga uppskattning så tokig
Citat från: Schnyggve skrivet 09 november 2009, 20:55:30Citat från: larryd skrivet 08 november 2009, 22:10:02Det var faktiskt schnyggt..har du pengarna tillbaka om 4 år?Nope det går betydligt snabbare än så jag räknade med 20-22 månader när jag installerade... Har sparat 4500kWh sedan april när jag installerade pumpen. Med det elpriset jag hade förra vintern betyder det 7400 spänn. Installerade allt själv på en helg och gav 42000:- inkl VVB.Men det är ju nu besparingen kommer, så mellan tummen och pekfingret så är nog inte min ursprungliga uppskattning så tokig Det är faktiskt bra...Räknar själv med cirka 4 år på en liknande installation jag gjorde 2008 för 45.000kr. Du måste göra av med mer varmvatten än jag. Räknar med (rätt eller fel) att oktober drar en tiondel av årets värmebehov.
Verkar nog stämma, eller brukar man säga förbrukningen vid 0gr x 365.
Jag tycker det är märkligt att nästan ingen uppger med uppvärmd yta i sina uppgifter. Det förefaller ganska naturligt att jag som har 265 kvm i uppvärmd yta förbrukar mer än t.ex. en som har 140 kvm. Många har inte ens med den i sin profil.