0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejJag tror inte det. Det passerar (eller ska passera) 1400 kg vatten och det ska värmas 8,4 grader. Om det är samma eller nytt vatten borde vara likgiltigt. En viss volym (massa (kg)) av vatten ska värmas ett visst antal grader. Till det krävs en viss mängd energi som beräknas på det sätt som jag gör. Men jag är ödmjuk och om någon visar att jag räknat fel accepterar jag det. Jag ska också diskutera detta med mer matematiskt kunniga kolleger.VhMax
Hej igen,Som de uttrycker det tolkar jag det som de menar flödet genom pumpen men om de menar flöde vid fritt blås måste de ju relatera det till tryckskillnad/motstånd i systemet precis som du skriver."I vissa system med EcoLogic ska hela radiatorflödet gå igenom värmepumpen och dåmåste pumpen dimensioneras efter hela systemets flöde.Följande flöden bör inte underskridasför en säker funktion:CTC EcoAir 105: 1000 l/tim CTC EcoAir 107: 1200 l/timCTC EcoAir 109: 1400 l/tim CTC EcoAir 111: 1600 l/tim"VhMax
jag får står inte riktigt hur ecoair fungerar. gäller detta även andra L/V pumpar?vad jag fattat så bör VB på en pump med R407 C ha ett DeltaT på ca7 ºC eller?och om man tittar i manualen för ecoair så finns det en tabell. kontroll av värmepumpens sprestanda.och tex: ecoair 105. utetemp DeltaT -10 2 ºC -5 2,5 ºC 0 3 ºC +5 4 ºC +10 5 ºCden har då aldrig 7 ºC som det rekomenderas.spelar det ingen roll vad man har för DeltaT på VB eller vad gäller?kanske inte är rätt tråd. //Pontus