0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag håller inte med PerF i hans argumentation. Enstaka kalla nätter klarar husets tröghet av men kalla dagar har en tendens att komma i en rad och då räcker inte husets tröghet.
En faktor som inte finns med i kalkylen är att en större pump ger sämre verkningsgrad, allt annat lika. En större pump ger större temperaturdifferenser i borrhålet och större temperaturdifferens över kondensorn. Visst går det att öka farten på pumparna men erforderlig pumpeffekt ökar med ungefär kvadraten på flödet.
Sätten att tänka inom den här branchen varierar. Om jag sätter in en 6:a i stället för en 5:a kommer den mindre pumpen klara av energibehovet ned till en viss utetemp. Med din beräkning av toppeffekten klarar den en väldigt låg temperatur jag själv anser att den ligger högre. Hur som helst är det endast när det är kallare en den gränsen som jag har "nytta" av den större maskinen och endast under de timmarna som jag får mer besparing med dito. Räkna ut hur många timmar de rör sig om med ditt sätt att räkna, med COP på 4 så har du 0,75 kw/h gratis energi jämfört med elpatronen.
Tittar man på den gamla förbrukningen 27.000 kw/h under ett år i Stockholm så skulle jag inte vilja bo där med 6kw enbart från värmepumpen som energikälla. Det riktiga topp effektbehovet ligger snarare över under 9 kw.
PerF, det finns en del problem med din kalkyl.
Roland´s tankar kring brinetemp kanske inte stämmer?Min vp går sällan kontinuerligt det gör att borran återhämtar sig en del.