Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
CTC
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Varmvattenproblem ecoheat 8,5
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Varmvattenproblem ecoheat 8,5 (läst 8125 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36135
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Varmvattenproblem ecoheat 8,5
«
Svar #15 skrivet:
13 november 2009, 14:42:33 »
Citera
Du skall inte släppa ut nåt vatten, öppna bara tills det slutat pysa luft, stäng sedan, och fyll på lite vatten i radiatokretsen sedan om det behövs.
Vattnet som värmer tappvarmvattnet är detsamma som det som går ut i radiatorerna, tappvarmvattet värms inuti en kopparslinga i toppen av acktanken, den del av pannan som hålls varmare än den nedre delen som huvudsakligen värmer radiatorerna.
Är det inte mer luft i systemet än att du upplever det som "bara" vatten så är det rimligvis inte där du har problemet.
Jag skulle kunna tänkamig att du fått en ovanligt kraftig beläggning på dina tappvarmvattenslingor, och att det i sin tur gör att värmeöverföringen fungerar dåligt - men jag måste säga att jag aldrig upplevt något sådant, eller läst om det i forumet, så lite långsökt känns även det.
Har du möjlighet att mäta direkt på utgående tappvarmvattenledning med en IR-mätare samtidigt som du tappar varmvatten kanske du kan få en indikation på om tempen faller snabbt även innan det går in i blandningsventil och blandare.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
blabers
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
blabers
«
Svar #16 skrivet:
13 november 2009, 15:43:44 »
Citera
Okej, det förklarar varför trycket sjönk i elementen. Men då är det troligtvis inte någon luft som är problemet.
När jag tog bort blandningsventilen så upptäckte jag att det var en grönaktig beläggning inne i rören. Dock så är rören till duschen från källaren endast 2 år gamla och det är bara 3 meter med "gammalt rör" fram tills de börjar. Är det någon form av kopparutsöndring? De rören är 22 mm men de nya rören är nog bara 10 mm eller så. Kanske de slammar igen. Vad göra i så fall? Vi har dock testat vattnet, men då på kallvattensidan för att se om det var några bakterier eller så, men det var fantastiskt bra vatten. Får väl försöka få tag på en ir-mätare och se. Känns ju inte som att problemet ligger i pannan.
Loggat
blabers
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
blabers
«
Svar #17 skrivet:
23 november 2009, 11:25:40 »
Citera
Historien fortsätter....
Har nu inhandlat en sprillans ny Gustavsbergs duschblandare då jag såg det som det enda alternativ jag inte testat. Hade ju tidigare prövat med två stycken begagnade utan framgång. Precis då jag kopplar in blandaren så tycker jag att det känns som att det var där felet satt. Fick upp tempen i 46 grader och det kändes som att vattnet höll längre. En vecka senare är jag tillbaka på ruta ett. Får inte över 40 grader i duschen och det rasar snabbare.
Rören upp till duschen är bara två år gamla så det blev ditsatt separat ballofixavstängningar på varje rör. Jag mäter tempen med maxvärme påvriden på duschen och får ut 40,3 grader. Går ner och stänger av kallvattnet med ballofixen och får då 49 grader i duschen. Ska inte duschblandaren stänga av kallvattnet helt när jag vrider upp maxtemp? Det kyler ju bevisligen på något sätt men hur?
1. Är det något skållningsskydd i blandaren som inte släpper igenom varmare när kallt är på?
2. Någonting med blandarfästet?
3. Avlagringar som sätter igen på varmvattensidan?
4. Troligtvis något helt annat Thumbsup
Tacksam för alla synpunkter
/Roberth
Loggat
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2749
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #18 skrivet:
23 november 2009, 11:47:38 »
Citera
Litet moraliskt stöd....
tycker det verkar som du måste lösa detta själv. Och du kan ju mycket om din anläggning nu.
-Rörmokare har gått bet.
-Det är inte luft i systemet
-Det verkar som om du har tillräckligt med VV i beredaren och VP funkar
-Blandningsventilen är OK?
-Duschblandaren är bytt flera gånger
Själv har jag köpt en liten IRtermometer på Jula för 150. Den visar nog långt ifrån kalibrerade värden, men mäter man på samma sätt (tex sätter på en svart bit isoleringsband på röret) så är den förbluffande exakt.
Nej, så skall en blandare inte uppföra sig.
Det är inte så att du har olika tryck på kall och varmvatten? Eller mycket lågt tryck på vattnet? Eller en ventil som står halvöppen. Eller en termostatstyrd blandare någon annanstans i huset, som läcker kallvatten till varmvattenröret.?
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
blabers
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
blabers
«
Svar #19 skrivet:
23 november 2009, 13:15:14 »
Citera
Tack för inputen!
Faktiskt så har jag väldigt högt vattentryck på kallvattnet. Vet att trycket har ökat nu i sommar i vår vattenförening då de gjort om någonting. Säkerhetsventilen för kallvattnet flög tidigare och den är på 9 bar.
Ang blandningsventil för varmvatten så kör jag helt utan nu så det kan inte vara felet.
Jag testade att vrida ned ballofixen på kallvattnet för att minska vattentrycket och fick då så klart bättre varmvatten i duschen.
Återkommer hur det fungerar.
Loggat
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2749
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #20 skrivet:
23 november 2009, 14:39:29 »
Citera
Ute på hal is..
men jag vet att blandare, kranar etc ofta är specade för 10kg. Vid mycket högt tryck kan dom uppföra sig litet hur som helst.
Säkerhetsventiler är inga exakta grejor. När den löste ut kan det nog varit allt mellan 8 och 15.
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
Enskede
Kan värmepumpar
Stad/land: Enskede Gård / Stockholm
Antal inlägg: 75
Karma +1/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
Enskede
«
Svar #21 skrivet:
24 november 2009, 22:19:17 »
Citera
Den säkerhetsventil som sitter på kallvattensidan löser inte ut av kallvattentrycket utan av den tryckstegring som uppstår i varmvattenberedaren när vattnet värms upp. Ett vattentryck på inkommande vatten på 9 Bar är orimligt högt. Jag tror att det trycket brukar vara ca. 3 Bar. Att det droppar ur säkerhetsventilen är alltså fullt normalt speciellt om man har tappat ut mycket varmvatten som har ersatts med nytt kallvatten.
Loggat
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat. Trähus byggt 1927 i Enskede Gård, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och på vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.
blabers
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
blabers
«
Svar #22 skrivet:
01 december 2009, 10:29:29 »
Citera
Problemet är löst!!
Tjuven var vattentrycket. Tydligen så högt tryck på kallvattnet så att termostaten i blandaren flippar ur. Jag ställde ner ballofixen på kallvattnet så att den är öppen ca 75% och har nu kunnat duscha en halvtimme utan problem. Kunde även vrida upp och få ännu hetare efter så lång stund. Har nu gått en vecka sedan upptäckten och fungerar fortfarande klockrent. Hoppas jag kan hjälpa någon annan med samma problem med denna lösning. Tack för all hjälp!
Mvh/Roberth
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
CTC
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Varmvattenproblem ecoheat 8,5
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 2103
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
Hoke
Daniel.
Jisse
Mike
svenske kocken
KristofferN
AndersAld
Raketost
Nordkraft
Erik Renberg
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info