Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Blir galen!! vart skall jag sätta pumpen?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Blir galen!! vart skall jag sätta pumpen? (läst 2255 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nabbe
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Nabbe
«
skrivet:
27 oktober 2009, 22:24:07 »
Citera
Jag har ett torp på 85 kvm med 2 våningar (60 bottenvåning/ 25 ovanvåning) och blir inte klok på vart jag skall sätta pumpen.
Hallen är väldigt liten och har inga ytterväggar...jag funderar på att sätta den på långsidan i allrummet(se planritning nedan).
Frågan är då, kommer värmen att spridas till övervåningen och köket?
Jag har hittat en modell som verkar bra:Mitsubishi MSZ-GE35VAH, kom gärna med förslag.
Loggat
Luring2
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 191
Karma +0/-0
Kön:
Luring2
SV: Blir galen!! vart skall jag sätta pumpen?
«
Svar #1 skrivet:
30 oktober 2009, 07:15:25 »
Citera
Hi Nabbe
besvärlig planlösning, jag håller med om långsidan vardagsrummet, mitt emot öppningen mot hallen, ovan eller under fönstret (om du accepterar låg placering med hänsyn till Barn & utseende och beg kylfunktion), om dörröppningen går att brädda och höja blir det ju bättre flöde uppåt till övervåningen, varje decimeter större öppning , speciellt uppåt förbättrar ju läget. kan nog bli fyffsat till somrummet om du får hallen varm, köket och ingången blir svårt utan någon form av värmeförflyttare, men du verkar ju ha an murstock i vägen där det vore naturligt med genomgång, då helt lätt blir det nog inte.
Mvh
/Svante
Loggat
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
30 oktober 2009, 07:28:56 »
Citera
Mmm, jag tror också på placering i vardagsrummet, helst ovanför fönsterpartiet eller just predvid.
Tänkt på att helst inte sätta värmepumpen just ovanför soffan med tanke på drag och buller.
Utedelen, om den placeras på vägg, bör sättas så nära ett hörn som möjligt för att minimiera risken för lågrekventa vibrationer i väggen (som kan göra hela väggen till en "högtalare" som förstärker eventuella vibrationer.
Öppningen till hallen borde kunna öppnas som jag ritat på din ritning, och helst upp till tak.
Om du placerar innedelen ovanför fönstren, titta på Toshiba Polar (ras 10-13), de är bara 25 cm höga, och säljs med bra garantier. i vart fall från Svenska "generalagenten".
«
Senast ändrad: 30 oktober 2009, 07:33:30 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #3 skrivet:
14 november 2009, 21:46:03 »
Citera
Blir det svårt i hallen? Eller blir det lång och bökig dragning? Hallen ligger centralt till, och så långt att skicka luften.
/A.
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1337
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
Rick80
alvinpalv
lubbis
25fOCUS
Rickard
Zyberdude
pirolen
jantijanti
Howlin
tyke
classeboy
ch85st
jälldorf
MMET
David_L
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info