Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nybörjare pÃ¥ värme- vad blir bäst?  (läst 879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersson666

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
nybörjare på värme- vad blir bäst?
« skrivet: 26 oktober 2009, 19:34:29 »
Jag är både ny här och nybörjare vad det gäller värme. Jag har köpt ett hus med gammal oljepanna som tuffar och går. (Har inte märket på den eller årsmodell i närheten.) Varmvattenberedaren i oljepannan har slutat att fungera samt att den eldrivna vvberedaren intill har rostat sönder. Jag står nu i valet att installera en Luft/vattenvärmepump eller alternativt att ordna med pellets och en 500-1000 liters acc tank med varmvattenberedare i. Samt på sommaren köra med antingen solfångare eller konventionell el-varmvattenberedare. Jag vistas mestadels ensam i huset året runt och har även två öppna spisar. På sommaren blir vi fler som duschar, diskar osv.
Min huvudfråga är om en Luft/vattenpump på sommaren drar lika mycket el som på vintern. (misstänker att frågan är idiotisk) Eller drar en sån pump lika mycket som en el-varmvattenberedare? Hur är det med livslängden på dessa värmepumpar?
Fråga 2. lönar det sig att ordna en stor acctank med beredare även om jag väljer en luft/vattenpump?
Att ordna en varmvattenberedare är lite småakut men jag vill köpa rätt redan från början.
Är också fundersam på en digital shuntautomatik för dag och veckoinställningar till en evt pelletspanna eller finns sådana finesser på en luft/vattenvärmepump redan?
Jag kan tänka mig att lägga ca 50 tusen på en installation.

Mycket tacksam för svar.

Ps. jag har läst o läst på forumet och sökt och sökt, blir både mer och mer intresserad men även mer och mer förvirrad...
Nyköpt hus från mitten av -30 talet. 110 kvm byggyta. Välisolerad och inredd vind. Hel källare av traditionell granitgrund.
Oljepanna med osäker förbrukning.
Norra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!