Tänkte höra med er vad som kan vara rimlig drifttid på kompressor på ett dygn med en utomhustemp på ca 6*c, innetemp på 21*c och inte massa duschande/tappande utav varmvatten.
Som det är nu så går kompressorn 24h/dygn.
Den kan göra ett kort stopp om man tagit en dusch så elpatronen gått in och värmt under ca 20min.
Värmepumpen är en IVT490 som installerades av förra ägaren 2007.
Huset är ett 1 & 1/2 plans hus byggt 1984 med 3-glasfönster beläget i Vänersborg.
Jag har nyss installerat en bunt med tempgivare för att kunna logga pumpens uppförande. (skall låta den logga ett dygn så lägger jag upp grafer sedan)
Inluftstempen till pumpen är runt 20*c, utloppstempen är 4-5*c, framledningstempen runt 33*c och kompressorn ligger runt 80-85*c.
Kan ju tillägga att jag hittade en öppen anslutning på ventilationsröret som pumpen suger luft via ute på kattvinden när jag började logga inluftstempen och såg att den var 15*c. Någon klåpare hade tejpat denna med silvertejp, o som alla vet så sitter inte tejp för evigt....
Edit: Måste nog tillägga att jag håller på att bygga om i badrummet, så ventilation av husgrunden samt badrummet är pluggat i nuläget, så den suger enbart luft från kök samt tvättstuga.
Varför skulle man vilja suga kall luft ifrån husgrunden (krypgrund) förresten? För ventilation förstår jag, men vill man verkligen kyla ner luften in i VP'n?)