Har sedan några år en vp enl. ovan och är nöjd med den. Men vi har även en rörspis (kakelugn) som kräver lite av eldaren i den mån att undertrycket i huset som orsakas av den mekaniska från- och tilluften ställer till det, främst i startfasen. Bästa botemedlet är ju att öppna en ytterdörr eller ett fönster och "punktera" undertrycket tillfälligt, men vid -25° så känns det lite bakvänt. Därför har jag monterat en ventil som tillfälligt kan öppnas med lite kallras som följd. Tyvärr räcker inte denna "punktering" riktigt till och det är fortsatt knivigt att få bra fyr i brasan. När det hela väl brinner så går det hur bra som helst. Detta görs två gånger per dygn mellan oktober och april så det blir ju några starter...
Därför har jag funderat på om man tillfälligt kan blockera frånluften i vp´n vilket skulle leda till ett ordentligt övertryck i kanske 5-10 minuter? Finns det något tillbehör, Nibes eller annat, för detta ändamål? Kan ju alltid gå in i elektroniken och sätta en timer som bryter strömmen i några minuter till frånluftsfläkten, men jag vet inte hur det påverkar vp´n i längden. Kanske inte nyttigt för den, eller så går det alldeles utmärkt? Vill inte hålla på att dra om luftkanaler, blockera don el dyl.
Någon som vet, kan komma med råd eller annat?