0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du vill ha 20 graders diff över VVB så måste du vid VV laddning ha bay pass så 2/3 går förbi VVB.sen får du strypa in så du får den till tänkta diffen. Det blir mycket lite flöde då genom VVB, kanske 100-200l/h och via BAY PASSEN skall det gå ca 300-400l/h. Det medför att den effekt du får till VVB blir 1/3 av vad VP ger.Har du hela flödet över VVB och stryper tror jag VP löser på HP larm. så det är ett måste att ha bay pass.andra ideer kommentera. Skiss 2010 /1115 :VP FL->--VXV--T--- SV---------T----------------->------------------Rad FR L : : : RV RV BV : : : V : :------>-----VP retur : ......: :------<----------------------------Rad Retur : : :::::::::::::::::::::::::::::::::::::: : VVB : : : :::::::::::::::::::::::::::::::::::::: RV = regl ventil / T= T koppling/ VXV Växelventil / BV backventil /SV stoppventilAllt injusteras till rätt flöde från VP 600l, Via VXV till VVB 600lVia T till VVB med RV ca 200l max
Vid normalt flöde (det som också är effektivast) har vi som du antyder ca 5 graders delta t så då blir det 30 på returen och 35 fram...Men jag har funderat ska du veta Till 25 kw ivt maskinen har vi en jätteack för rad. kretsen. i den är det en slinga för förvärmning av VV efter den går det till VVB. Det funkar toppen...Du funderade ju på en ack likaväl eller hur!!!!!Men problemt blir när man inte har nåt värmebehov. Det löser vi så här (enkelt).Köp 500 l ack med slingor för förvärmning av vv, kör den som första rad. på vintern.men på sommaren använder du en returledning direkt från acken till VP. Osså kör du ut 35 gradigt vatten till acken, du kan ju tex välja tillåten min temp fram, som man ska använda när man har golvvärme.Fixat klart busenkelt, inga extra cirkpumpar (som jag hatar) två flugor på smällen, dels volymökning och sen förvärmt VV innan din VVB !!!Men jag vill ha royalty, säg 50% av besparingen mot el VBB, första året. studs Det är väl skäligt kontonr får du sen *hehe*