Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Väggmodell nere vid golvet?  (läst 10026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #15 skrivet: 28 oktober 2009, 15:29:07 »
Jag hänger inte med på hur golven kan bli så mycket varmare om luftströmmen är riktad utåt?

Möjligtvis marginellt varmare men inte så in i vassen.

Tja, jag vet inte om jag kan lägga in en vetenskaplig analys på det, men jag upplever i varje fall klara skillnader mellan mina båda värmepumpar där den ena sitter lågt och den andra lite högre.

Med en högt placerad innerdel har värmen en tendens att cirkulera uppe i taket, det kan vara riktigt kallt längs golvet. Man behåller den naturliga skiktningen så att säga. Sitter innerdelen lite längre ner så drar den i sig kall golvluft och värmer upp den, sedan stiger luften upp, väggarna/fönstren kyler ner luften och den kommer tillbaka längs golvet osv osv. Man får en större luftomsättning där hela rummets luftinnehåll cirkulerar.

SÃ¥ tror i varje fall jag att det fungerar....vad tror ni ?

MVH/Gano


2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #16 skrivet: 28 oktober 2009, 19:45:43 »
Med en högt placerad innerdel har värmen en tendens att cirkulera uppe i taket, det kan vara riktigt kallt längs golvet. Man behåller den naturliga skiktningen så att säga. Sitter innerdelen lite längre ner så drar den i sig kall golvluft och värmer upp den, sedan stiger luften upp, väggarna/fönstren kyler ner luften och den kommer tillbaka längs golvet osv osv. Man får en större luftomsättning där hela rummets luftinnehåll cirkulerar.

SÃ¥ tror i varje fall jag att det fungerar....vad tror ni ?


Jag tror du har rätt. Jag tror även att man har lättare att få jämn värme i hela huset samt att man inte behöver köra fläkten så himla hårt.
Värmen fortsätter ändå vandra längs golvet så länge den inte slår i något och stiger upp i taket.
Har sett grannar som har likadant hus som mig och samma placering fast högt på väggen och de har varmare i rummet med pumpen än vad jag har samt kallar i angrensande rum än vad jag har.
 Jag tror att det beror pÃ¥ att de kör fläkten hÃ¥rt för att trycka ner luften mot golvet. Detta gör att kall luft som försöker flyta till frÃ¥n angrensande rum möts av en hÃ¥rd luftstrÃ¥le uppifrÃ¥n och sedan trycks undan. 

Utloggad Allis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #17 skrivet: 30 oktober 2009, 19:39:27 »
Tja nu försöker jag gå till botten med denna fråga.
Har snöat in på Daikin och var på öppet hus hos generalagenten i onsdags. På min fråga om att sätta en vägginnerdel lågt ficka jag motfrågan hur jag trodde att man för ett par år sedan, innan golvmodeller fanns, satt innerdelen.
Kort sagt så hade de inte några argument för en låg placering av väggmodell. Gäller bara att vinkla luftströmmen rakt ut och förstå att luftströmmen kan bli besväranden om man passera innerdelen ofta.

Jag gillar din kommentar MangeH om att ni märker skillnad med grannarna som placerat sin väggmodell högt upp på väggen. Jag är ingen ingengör utan ekonom (utan tummen mitt i handen :)) .Men era argument stöder mina teorier och jag bli lite konfunderad när stora inatallationsfirmor har sådana betänkligheter över låga installationer av väggmodell.

Nu väntar jag på hembesök av representant från Daikin angånde placering, Skillnad på att göra skirvbordslösning och se huset på plats.
Så länge jag inte får större mothugg på låg placering så är det mitt huvudspår.

Orsaken tilll att jag är så på i denna fråga är att vi nästan bara har fönster i vårt hus på nedervåning och jag vill få väggmodellens effekt för att kunna värma huset. Men jag tror att min placering kommer att vinna!!! studs

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #18 skrivet: 30 oktober 2009, 20:15:06 »
Jag gillar din kommentar MangeH om att ni märker skillnad med grannarna som placerat sin väggmodell högt upp på väggen. Jag är ingen ingengör utan ekonom (utan tummen mitt i handen :)) .Men era argument stöder mina teorier och jag bli lite konfunderad när stora inatallationsfirmor har sådana betänkligheter över låga installationer av väggmodell.


Jag vill bara påpeka att jag är bara en vanlig svensson som är inne på min första värmepum. Så det jag skriver är så jag uppfattat mina egna erfarenheter av min värmepump och de grannar jag varit inne hos. Anl till att det står Expert på värmepump bredvid min signatur är för att jag skrivit en drös med inlägg på forumet. Troligvis har nog större delen av mina inlägg även hamnat i allmänt forumet.

Hur som hellst, Några andra iaktagelser som jag dragit med min egen pump är att iaf den verkar nästan vara konstruerad för att blåsa luften rakt fram.
Det jag menar med det är att om man ändrar vinkeln pÃ¥ vingen (som iof är snett nedÃ¥t i auto läget men det är väl för att 99.99 % monterar den högt och den dÃ¥ mÃ¥ste vara vinklad nedÃ¥t för att värma luften vid golvet)  sÃ¥ märker man hur ljudet ändras pÃ¥ innerdelen. Det väsande ljudet upphör nästan helt. Maskinen verkar känna att mottrycket minskar och drar ner fläktvarvtalet vilket minskar ljudet.

Om man istället sätter innedelen högt så får den varmare luft att jobba med. (Du får sämre cop, det är ju ingen hemlighet att varm luft stiger. Finns en anl till att takvärme inte är så vanligt kanske.)
Varmare luft gör att regleringen lägger på några extra varv för att hålla nere kondenseringstemperaturen vilket innerbär mer ljud. (ljudeffekten är prop mot kuben på varvtalet)
Man får köra fläkten superhårt för att få luften att slå ner i golvet och blanda sig med den luft man eg vill värma.
Dessutom får man oljudet strålandes nedåt i rummet mot öronhöjden.

Sitter den lågt däremot så dämpas även ljudet av mattor och möbler runtom.

Jag har min innedel sittandes strax bakom soffan i vardagsrummet och jag stör mig inte på den när jag tittar på tv.
« Senast ändrad: 30 oktober 2009, 20:16:46 av MangeH »

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #19 skrivet: 30 oktober 2009, 20:28:35 »
Sitter den lågt däremot så dämpas även ljudet av mattor och möbler runtom.
...
Jag har min innedel sittandes strax bakom soffan i vardagsrummet och jag stör mig inte på den när jag tittar på tv.

1) Säljarna är inte tekniker.
2) Säljarna vill gärna sälja de speciella golvmodellerna som är lite dyrare och ger mer avans (dvs profit).
« Senast ändrad: 30 oktober 2009, 20:31:05 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #20 skrivet: 31 oktober 2009, 09:30:35 »
Jag har en lös innedel  som jag hänger upp och provkör med om kunden vill sätta den pÃ¥ nÃ¥got lite krÃ¥ngligt ställe, dÃ¥ kan man skjuta av en rökampull eller bara hänga toapapper frÃ¥n taket sÃ¥ ser man exakt hur lÃ¥ngt luften kastas vid olika monteringsfall.
Det är säkert fler än jag som har sådana lösa inndelar att prova med.
Bra försäkring både för mig och kunden...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Allis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #21 skrivet: 12 december 2009, 22:39:09 »
Tjao!
Har till slut fått min Daikin (FTXL25) väggmodell installerad i golvhöjd, 4 dm över dito. Första dygnens erfareheten är grymt bra!! Värmespridningen i huset är över förväntan (1½ plans hus med öppenplanlösning, 75kvm nertill och 40 upptill). Håller mer än väl inställd temp på nedervåning och inställd temp i sovrummen upptill. Vi har fått betydligt varmare trägolv nere nu och hela komfortkänslan är starkt positiv. Jag tror inte att just varma golv hade blivit resultatet av en väggmodell placerat under taket. Återstår att se om alla varningar om att trägolven kommer att torka ut införlivas.......Men när man vinklar upp luftspjälen och skickar luften rakt fram på 4 dm höjd känns den risken som minimal, tiden får utvisa om det var feltänkt!

En supernöjd Daikinkund!

Allis

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #22 skrivet: 14 december 2009, 14:29:43 »
Intressant tråd...För egen del så skulle det nog inte funka så bra att montera den lågt med en Fujitsu..det pga att den blåser inte rakt diagonalt, utan snett nedåt när man kör värme. Kör man bara på fläkt så blåser den rakt horisontellt, om så önskas..
Jag ska provelda i kaminen och köra i det läget..

Angående golvbrädor... Jag la in ett par nya 3st i sommras och dom ligger rakt under utblåset på pumpen! Och dom har dragit ihop sig ca 2-3mm vardera..om det bara beror på att pumpen har blåst värme på dom sedan i oktober, eller om det har mera att göra med luftens fuktighet vet jag inte... ::)
Märker väl om dom sväller något till sommaren!

//Anders
1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Väggmodell nere vid golvet?
« Svar #23 skrivet: 22 december 2009, 09:01:31 »
...Med en högt placerad innerdel har värmen en tendens att cirkulera uppe i taket..
...Man får en större luftomsättning där hela rummets luftinnehåll cirkulerar.

SÃ¥ tror i varje fall jag att det fungerar....vad tror ni ?
MVH/Gano

Min Pana E9DKE kan inte skjuta ut luften i vinkel 90º utan det pekar något nedåt.
Jag märker tydligt att luften går i en båge först nedåt, sen vänder det och tar till väders ca 4m efter utblåset.
Har åxå ett mindre återsug tillbaks till pumpen i taket.

Är lite sugen att flytta pumpen till placering under fönstren... Ångrar takplacering en aningens...

Som det är nu så har jag en fläkt på golvet som lyfter upp golvluften till pumpens inblås... = dubbelt buller! Skiljer 1ºC mellan pumpens insug och temp på golvluften så ca 70-80% till pumpen är golvluft.

Då skulle det var mkt smartare att köra två fläktar i AC läge... jag kör bara AC i ca 30 minuter iaf.. sen är det svalt i rummet resten av e-middag/kväll.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!