0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lurad igen??I och med att vi övergått till att dela på nätet och konsumtionen av energi fick jag för mig att detta skulle utföras för att konkurensen skulle ge lägre totala "energipriser". Nu när man äntligen mäter så att det är möjligt att se vad totalpriset blir, är resultatet att totalpriset blev högre och incitamentet till att vara sparsam med utnyttjandet av el inte längre finns kvar. Hur rimmar detta mot det behov energi-hushållning som värden skriker om?Har själv minskat förbrukningen så att el-priset endast utgör 1/5 av totalpriset. (ca:2,50kr/kWh)
Citat från: edin skrivet 25 oktober 2009, 17:05:26Lurad igen??I och med att vi övergått till att dela på nätet och konsumtionen av energi fick jag för mig att detta skulle utföras för att konkurensen skulle ge lägre totala "energipriser". Nu när man äntligen mäter så att det är möjligt att se vad totalpriset blir, är resultatet att totalpriset blev högre och incitamentet till att vara sparsam med utnyttjandet av el inte längre finns kvar. Hur rimmar detta mot det behov energi-hushållning som värden skriker om?Har själv minskat förbrukningen så att el-priset endast utgör 1/5 av totalpriset. (ca:2,50kr/kWh)Ja en allt större del av den totala kostnaden består numera av fasta kostnader som du inte kan påverka och ej heller komma ifrån.. och höjs dessutom allt eftersom med skruvade argument. Ta tex argumentet om avgift koloxidskatt som bolagen "tog ordentlig höjd för" utan att man i sverige behöver betala en enda krona till sådant då tillgången inom landet på "ren" elkraft sedan flera år produceras i mycket större mängd än vad som konsumeras inom landet från vatten och-kärnkraft. Lobbygrupper av olika slag och med olika syften har lyckats få oss att tro att vi har elkraftsbrist och att vi använder oss av mycket "smutsig" el från exvis olja och kol.Det aktuella råpriset på Nordpool var igår 37 öre : http://wwwdynamic.nordpool.com/elspot/Dayprice.htm och borde rimligtvis falla allt mer då allt fler investerar i värmepumpar av olika slag som verkligen ger en kraftig nedgång på ex.vis villaägares energibehov från elnätet. OM elmarknaden fungerar som den marknad den utger sig för att vara där efterfrågan styr priset kommer elpriset att falla allteftersom då efterfrågan minskar allteftersom alldeles särskilt under en lågkonjuktur med allt lägre produktion. Man kan undra över om det är just detta som elbolagen "läst" och därför lägger allt mer på fasta kostnader och som därmed också gör de stora investeringar som privatpersoner gör i ny teknik och andra neddragningar av energibehov allt mindre lönsamt.Det skall bli intressant att se framöver, när det nu äntligen enkelt går att se vad elen föregående månad verkligen kostat per kwh i totalkostnad om det blir ngn prispress nedåt.
Jo det klart att många gått från olja till VP men skedde det inte till stor del 2006-2007 i samband med bidraget?:http://www.boverket.se/Bidrag--Stod/Utvardering-av-vissa-stod/Stod-till-konvertering-fran-oljeuppvarmning/
Nu när elbolagen äntligen fått ändan ur vagnen och börjat debitera verklig förbrukning går det äntligen att på ett enkelt och pålitligt sätt att räkna ut det totala elpriset per kwh (inklusive allt) du fått betala föregående månad vare sig du har fast eller rörligt avtal. Vore spännande att jämföra...Själv har jag EON som nätägare och OK-el som elleverantör och rörligt avtal sedan länge.. och betalade ca 1.20 per kwh i september -09 i mälardalen.Ta totalbeloppet på din faktura från nätägaren och dividera med antalet debiterade kwh gör samma på det totala fakturabeloppet från elleverantören och lägg i hop. Den summan blev 1.20/kwh, september 2009 med rörligt avtal. :,v(Vad blir Din totalsumma?
HejEl pris totalt 2,06 kr / kWh augusti – september 2009.El från Skellefteå Kraft 91 öre / kWhNät Fortum 115 öre / kWh (pga logförbrukning sommartidhög fastavgift gör det dyrt /kWh).Nät på årsbasis 73 öre /kWh.Tyvärr måste jag sega att dyrare nätbolag än Fortum är svårt att hitta. Hälsningar Remo
Eon som elleverantör och Vattenfall står för nätet ger tot 1.2172kr/kwh för Sept-09 i Västragötaland.//Kpeson