0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När du tänder i spisen får du nog ha fullt öppet eftersom det troligtvis är dåligt drag i skorstenen.när det tagit sig i spisen kan du kanske reglera ner två hack men det märker du om det ryker in så är det bara att öppna igen.När skorstenen blir varm blir draget bättre och du kan stänga spjället till ungefär hälften kanske något hack till.svårt att tala om hur spjället skall stå men när du eldat ett tag (veckor) så får du en känsla för hur spjället skall stå vid olika driftsfall.Tänk på att inte snålelda/pyrelda eftersom det dels blir mycket rök som dina ev.grannar inte gillar samt att röken innehåller en del tjära som sätter sig i skorstenen och då får du bassning av sotarn pga brandrisken.Då är det bättre att det går lite mer ved.
hur mycket effekt är det i de gammla spisarna?
Själv eldar jag in en gammal ctc gjutjärnspanna..går fint att elda upp den till 70 grader sen lasta in fullt då brinner det runt 3 timmar och håller tempen runt 70-75 men man får ställa drag regulatorn så den är helt stängd vid 70c och har edast en glipa på ca 1mm(sitter en skruv man kan ställa det läget på.. och stännga primär luften helt.Spjället på pannan har jag i näst sista läget innan det är helt stängt ibland får man öppna ett hack till(beror lite på väder och vad man har för ved)
styr du din eldning mot ack / laddomat reglerar dragregulatorn perfekt .man får en kontrollerad rökgastemp och en riktig hets i pannan .det gäller att balansera tempen i pannan med rökgasen för bästa verkningsgrad och det gör man med dragregulatorn.c-c
Din lilla kökspanna var den vanligaste värmekällan i stugor förr. Jag har använt sådana i mitt gamla hus under 25 år.Du behöver ej installera ack tank och min gissning är att du ej får plats med en dyilk på ett passande ställe, eller hur?Bli kompis med din "vän" - det är otroligt enkelt att elda i din panna och det blir snabbt varmt.Om ett år har du säkert dockat en Nibe 6 kW luftvattenpump till ditt radiatorsystem.......Det tog mig 25 år att göra det.....tokigt nog.