0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tipo874Det var intressant att höra att fler har varit inne på samma tankegång. Det finns ju på marknaden bergvärmepumpar som har varvtalsstyrda kompressorer men dessa är i dagsläget så dyra i inköp att det är tveksamt om det lönar sig att köpa en sådan. Det är troligen billigare att ha en start/stoppreglerad och byta kompressor efter att antal år.Min tanke var att koppla matningen till kompressorn via frekvensomriktaren och manuellt ställa ner varvtalet så mycket jag vågar under vår, sommar och höst och på vintern koppla ur frekvensomriktaren så att kompressorn drivs direkt från VP.Jag undrar vad det är som skiljer de varvtalsstyrda värmepumparnas kompressorer från den kompressor som sitter i din och min VP?Jag är inte säker på att du utan vidare kan ta typskyltens märkning 50/60 Hz som ett klartecken att köra kompressorn med högre eller lägre varvtal. Om du har ett 60 Hz system så är spänningen lägre och jag tror att kompressorn är beräknad för en viss kombination av frekvens och spänning som ger ett visst varvtal.Om det inte finns någon på detta forum som kan ge ett klart besked om kompressorn kan köras med lägre varvtal ska jag försöka få ett besked från Copelands återförsäljare i Sverige.