Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: RAS-10 Temperatur luftintag  (läst 3366 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
RAS-10 Temperatur luftintag
« skrivet: 21 oktober 2009, 22:04:57 »
Hej
Nu har jag kört min RAS-10 i ett halvår och är helnöjd. Jag har innedelen placerad ovanför entrédörren och inställd på 22 grader, och fick idag för mig att kolla vilken temp det är ovanför maskinen. Det visar sig att den suger i sig 26-gradig luft och blåser ut ca 32 grader. Tempen i huset ligger på mellan 22 och 23 grader beroende på avståndet från pumpen.
Pumpen känner väl av insugstempen eller..? Resultatet blir ju bra men det verkar ju lite konstigt. Ska det vara så här?

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: RAS-10 Temperatur luftintag
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2009, 23:10:26 »
Hej Fader Jan..!

Det är inte helt konstigt. Pumpens tempsensor sitter som du säger i luftintaget. Men tillverkaren räknar med att det blir en viss "lokal" uppvämning i området närmast innedelen. Så därför justerar man termostaten avsiktligt lite fel, så att du ska få ungefär rätt temperatur i ditt rum. Och dom lyckades ju riktigt bra eller hur..?

Det låter ju ändå som om temperaturen i hallen är väl hög. Hur har du mätt temperaturen? Åvanpå, framför eller rent av inne i pumen, under luftfiltret?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: RAS-10 Temperatur luftintag
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2009, 01:21:25 »
Pumpens tempsensor sitter som du säger i luftintaget.

Intressant. På ME:s VP, ivf FD25 och FD35, sitter den inte i luftintaget/luftströmmen. Där sitter den på sidan innanför kåpan och har då såvitt jag kan se ingen "förbindelse" med annat än den omgivande luften som är på högra sidan av VP:n.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: RAS-10 Temperatur luftintag
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2009, 07:59:03 »
Hej PI.R
Temperaturen 32 grader är mätt direkt i utblåset. 23 grader är temperaturen i hallen, alltså ca 2-3 metr från pumpen, höjd 1,5 meter, men inte direkt i luftströmmen. Och under taket ovanför pumpen är det då 26 grader.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: RAS-10 Temperatur luftintag
« Svar #4 skrivet: 22 oktober 2009, 22:35:08 »
Oups... Det är bara att erkänna att jag var ute på ha is där... Tog för givet att även Toshiba ser ut som dom pumpar jag sett...
Nu har jag kollat i manualen och... Hmm... Dom visar inte direkt var den sitter, men säger att den ska känna "insugs-temperaturen". - Så det är nog ändå som jag (och Fader Jan) sa.

Fader Jan - Du verkar väl ha lite väl stora temperaturskillnader, och jag gissar att det beror på att du har relativt låg hastighet på fläkten. I allmänhet ska man ha så hög fart som möjligt för att sprida värmen längre från pumpen, och även få jämnare temperatur i huset. Men i praktiken handlar det snarast om hur hög fart man står ut med... 
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: RAS-10 Temperatur luftintag
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2009, 08:18:01 »
Hej pi.r
Jag lade ut 2 termometrar i går kväll för att testa vilken temp jag få en bit ifrån pumpen. Vid avläsningen i morse visade den ena 22,3 och den andra 21,5 grader. Ikväll ska jag öka fläkten ett snäpp till 3, och sänka tempen en grad för att se ev. skillnad. Förmodligen är nuvarande inställning inte optimalt ekonomisk.

Utloggad Fader Jan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: RAS-10 Temperatur luftintag
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2009, 09:44:53 »
Hej pi.r
Jag lade ut 2 termometrar i går kväll för att testa vilken temp jag få en bit ifrån pumpen. Vid avläsningen i morse visade den ena 22,3 och den andra 21,5 grader. Ikväll ska jag öka fläkten ett snäpp till 3, och sänka tempen en grad för att se ev. skillnad. Förmodligen är nuvarande inställning inte optimalt ekonomisk.

Nu har jag utfört testet enligt ovan. Termometrarna visade nu 21,7 repektive 21,5. Vid luftintaget till pumpen var det 24 grader.  Fläktljudet är viserligen högre men sovrummet är beläget så att vi inte störs på natten. Under dagtid, när vi är hemma, kommer nog den förra inställningen att bli standard.

Utloggad Tomas67

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: RAS-10 Temperatur luftintag
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2009, 12:29:01 »
32 grader i utblåset om du ställer in tempraturen på 22 grader tycker jag låter mycket , jag har precis själv installerat en ras 13 och har ställt in gradantalet på 20 grader inne och när jag gjorde en snabb koll på temperaturen på utblåset så låg det på ungefär 23 grader ?
Mvh Tomas

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: RAS-10 Temperatur luftintag
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2009, 19:46:49 »
Hej Tomas67..!

Vilka värden du får hänger mycke på, exakt hur du mäter, men även på vilken effekt pumpen arbetar med när du mäter. Du måste mäta tempen på utblås-lufen inne i pumpen, innanför lamellerna som riktar luftströmen (men inte innanför fläkten). Annars "späs" utblås-luften ut med "kall" rumsluft.

32°C utblåstemp är helt normalt även vid relativt låg effekt på pumpen. En relativt stor temperturdiff mellan insug och utblås är tyvär en förutsättning för att få ut såpass hög effekt som pumparna ger, och samtidigt hålla luftflödet på en rimlig nivå.
Det enkla förhålandet: Luftflöde x Tempdiff = Effekt bestämmer vilkoren.

Som exempel kan jag visa några kurvor uppmätta på min Mitsubishi Heavy SRK25:
Jag har haft värmen avstäng fram till kl. 16:20 så rumstempen är ca 15°C när pumen startar. I början av uppvärmningsfasen ligger utblåstempen på ca 47°C. Då går pumpen på max och effektförbrukningen är ca 1,3 kW (skalan är lite knasig med enheten "100 W"). Varefter huset blir uppvärmt går effekten ner, och då går även utblåstempen ner. Samtidigt som insugstempen är hyfsat konstant. Utetempen var ca 5-6 °C.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: RAS-10 Temperatur luftintag
« Svar #9 skrivet: 02 november 2009, 02:20:34 »
Hej
Nu har jag kört min RAS-10 i ett halvår och är helnöjd. Jag har innedelen placerad ovanför entrédörren och inställd på 22 grader, och fick idag för mig att kolla vilken temp det är ovanför maskinen. Det visar sig att den suger i sig 26-gradig luft och blåser ut ca 32 grader. Tempen i huset ligger på mellan 22 och 23 grader beroende på avståndet från pumpen.
Pumpen känner väl av insugstempen eller..? Resultatet blir ju bra men det verkar ju lite konstigt. Ska det vara så här?

Hej Fader Jan!  Ja frågan är väl kanske om du nu verkligen fick till rätt tempmätning vid innedelens insug på +26 ºC eller om tempmätaren påverkades något av innerdelens utblåsvärme vid din mätning ev?? Det brukar normalt annars vara så att man får ungefär samma temperatur på inluften som den rådande innetemperaturen i huset/utrymmet ifråga dvs i ditt fall ca +22-23 ºC. Sen att tempen på utblåsluften kan variera ganska mkt för Toshibas pumpar genom att de även kan gå ned till en riktigt låg värmeavgivning är inget konstigt alls egentligen utan fullt normalt och beror då helt på vilket värmebehov du har i huset från tid till annan. Tempen på utblåsluften från innerdelen kan då variera allt ifrån ca +25-26 ºC och upp till ca +60-62 ºC beroende på aktuellt värmebehov i huset kontra utetemperaturen. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 05 november 2009, 01:04:43 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: RAS-10 Temperatur luftintag
« Svar #10 skrivet: 05 november 2009, 22:22:56 »
60 grader høres bortimot usannsynlig ut , å hører i tilfelle til sjeldne unntak . Har aldri målt slike temperaturer .
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!