Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IgenISAD Chofu  (läst 2286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
IgenISAD Chofu
« skrivet: 21 oktober 2009, 21:04:47 »

  Hej !   Idag när jag kom hem frÃ¥n jobbet sÃ¥ var det en hel del med is/rimfrost pÃ¥ ytterdelen , hela vägen nerifrÃ¥n o upp. Inte sÃ¥där väldans mycket men ändÃ¥ sÃ¥pass att det inte       sÃ¥g normalt ut , anser jag .
             Den hade byggt pÃ¥ 5-10 mm och det har jag aldrig tidigare sett pÃ¥ den . Den är 5 ½ Ã¥r nu . Dessutom hade den "grövre" ljud än tidigare . Men värme kom det nog ur den .
              Innetempen var nog det normala , hade dock ej eldat kvällen innan sÃ¥ den jobbade förstÃ¥s hÃ¥rdare dÃ¥ men det fÃ¥r förstÃ¥s inte spela nÃ¥n roll .
              Utetemp var ca +2-3 grader och fuktigt förstÃ¥s . Kanske därav det fuktiga vädret och nära nollan blev den isig  ??? 
             Körde A/C en liten stund och den blev ren frÃ¥n is och nu har den hÃ¥llits isfri hela kvällen .
            Hur tjockt med IS anser ni att en luft-luft fÃ¥r "bygga pÃ¥" förrän det kan anses "onormalt"    Sc:,h     :D
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: IgenISAD Chofu
« Svar #1 skrivet: 29 oktober 2009, 18:56:14 »
så här såg min Samsung inverter ut efter en timmes gångtid precis före en avfrostning: http://junsele.com/viewpic.asp?id=111616
efter avfrostning försvann allt, jag hade ungefär 0 ºC och fuktigt ute.
min gamla Toshiba bygger knapp frost om det inte regnar underkylt regn typ, den har lite längre avstånd mellan lamellerna så frosten sätter inte igen luftflödet så lätt.

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: IgenISAD Chofu
« Svar #2 skrivet: 29 oktober 2009, 19:17:31 »
så här såg min Samsung inverter ut efter en timmes gångtid precis före en avfrostning: http://junsele.com/viewpic.asp?id=111616
efter avfrostning försvann allt, jag hade ungefär 0 ºC och fuktigt ute.
min gamla Toshiba bygger knapp frost om det inte regnar underkylt regn typ, den har lite längre avstånd mellan lamellerna så frosten sätter inte igen luftflödet så lätt.

Så ser Nocrian också ut precis innan avfrostning men kommer go värme ändå, sen försvinner allt vid avfrostning.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: IgenISAD Chofu
« Svar #3 skrivet: 02 november 2009, 14:04:38 »
Har haft flera kunder som ringt under dagarna och påpekar samma sak, skulle tro att det har och göra med den extremt fuktiga luften vi har över i princip hela sverige nu, har inte vidtagit några åtgärder hos någon ännu utan väntar på lite torrare luft innan jag sållar agnarna från vetet.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: IgenISAD Chofu
« Svar #4 skrivet: 02 november 2009, 21:05:59 »
Har haft flera kunder som ringt under dagarna och påpekar samma sak, skulle tro att det har och göra med den extremt fuktiga luften vi har över i princip hela sverige nu, har inte vidtagit några åtgärder hos någon ännu utan väntar på lite torrare luft innan jag sållar agnarna från vetet.

 "igenisningen" om man nu fÃ¥r kalla det sÃ¥ har inte upprepats , den bygger pÃ¥ bara nÃ¥n milimeter nu Ã¥t gÃ¥ngen . Berodde säkert pÃ¥ att luftfuktigheten tidigare var hög vid 0-strecket !?
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad cm1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: IgenISAD Chofu
« Svar #5 skrivet: 03 november 2009, 19:07:19 »
Hej!
Har ett liknande problem med min Galanz 6 kw. värmepumpen av-isar inte alls, ger full värme vid start, har kollat termostaterna som verkar funka, funderar nu på kretskortet
märkt: GAL0202GK-13AH Någon som har tips.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!