Tack för alla svar och tips, värdefulla för mig som är oinvigd i värmepumpsvärlden.
Jag har undersökt lite mer och tydligen levereras inte IVTs 12-JHR-N längre och ersätts av 12-KHR-N. Marknadsföringen av
12-KHR-N är lite intressant för IVT uppger storslaget att den går upp till 7,3 i COP men tittar man lite närmare på mätresultaten så är 7,3 baserat på 7 grader utomhus och 10 grader inomhus. Vad jag vet så är normen för uppmätande av COP-värde 7 gr. utomhus och 20 gr. inomhus och vid dessa förhållanden går inte COP-värdet upp till mer än 5,3. Kan vara aningen vilseledande..
Flera har rekommenderat Nocria men jag vill ha 10 graders funktionen som bl.a. IVT 12-KHR-N och Mitsubishi GE-35 har och därför har jag tittat närmre på skillnaderna i COP och värmeeffekt mellan dessa. Mitsubishi anger ett COP på 4,19 vid en nominell effekt av 4,0 kW och IVT 12-KHR-N lämnar i testresultaten 4,3 i COP vid 4,1 kW och 75% kompr.effekt vid 7/20 temp.förhållande. Detta tolkar jag som att det inte är någon större skillnad i COP mellan dessa värmepumpar men ni får gärna rätta mig om jag har fel.? Kan tilläggas att jag inte vet säkert om Mitsubishis COP 4,19 är vid 7/20 tempförhållande, ifall det är avgörande för jämförelsen.
Sen funderar jag på maxeffekterna som för IVTn uppges till 6,5 kW men som i testresultaten inte går upp till mer än 5,4 kW vid 7/20 temp och 100% kompr.effekt, jag frågar mig vid vilka förhållanden kommer den upp till 6,5 kW...? För GE-35 anges maxeffekten 5,3 kW men jag vet dock inte vid vilket temp.förhållande. Jag får känslan av att IVT mer än Mitsubishi förskönar sina uppgivna värden så kan det tänkas att dessa pumpar är ganska likvärdiga i effekt och COP om man testar under lika förhållanden trots att det skiljer 8-9000 kr i pris?
Kan tyvärr inte bifoga produktbladet på IVT 12-KHR-N eftersom filen är för stor men jag kan maila den om någon är intresserad av att titta på den, den är inte tillgänglig på IVTs hemsida än.
Beträffande kommentaren om att Mitsubishi faktiskt har elektronisk expansionsventil, så var det en misstanke från min sida att GE-35 inte hade en sådan då den inte nämns i produktinformationen.
Ha en bra helg!
Mvh Henric