0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Man ska aldrig nånsin ha ÖVER 35 grader i ett golvvärmesystem. Ligger det laminat eller parkett är gränsen 27 grader. Har du 40-50 grader ut på golven kommer du förstöra dom. Därför måste du ha en separat shunt och även en separat cirkpump till golvvärmen.
Nu börjar jag få en klar bild av hur allting bör vara. Och allt till golvvärmen är beställtMen jag har en fundering kvar. Ska golvvärmen sitta paralellt över radiatorerna, eller i serie med dom.Rent logiskt så sitter ju alla radiatorer paralellt med varandra och då bör golvvärmen också göra det tycker jag, men sen sitter det ju en bypass på golvvärmeshunten, och det tyder ju på att det ska sitta i serie..Vilket blir bäst?
Om du både använder radiatorer och golvvärme har du förmodligen olika högsta framledning som ska till respektive värmeenhet. Därför tänkt på att tex 55gdr framledning till golvvärme kan åsamka skador på ditt golv. Om pannan levererar ut exempelvis 55gdr varmt vatten (anpassat för radiatorerna i huset) på framledningen är det en god idé att investera i en push-grupp för golvvärmedelen. där du kanske vill ha en framledning på 40 gdr. etc.