Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem  (läst 9788 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem
« skrivet: 19 oktober 2009, 23:38:42 »
Jag ska koppla in mitt golvvärmesystem på pannan, men vad jag inte kommit fram till är om jag måste ha en cirkulationspump för frammatningen till golvvärmesystemet där sen golvvärmesystemets cirkulationspump pumpar det vidare.

Eller om cirkulationspumpen i golvvärmesystemet klarar av att pumpa vattnet till och från pannan också?

Jag kan tyvärr inte koppla på mig på pannans cirkulationspump pga att den sitter så dumt till.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2009, 06:27:46 »
FörstÃ¥r inte riktigt vad du menar med att du inte kan koppla pÃ¥ dig pÃ¥ pannans cirkulatinspump.  Normalt sitter ju pannans cirkulationspump närmast pannan pÃ¥ fram eller returledningen.  Sedan kopplar du pÃ¥ golvvärmesystemet var som helst pÃ¥ fram resp. returledning och man fÃ¥r dÃ¥ pumptryck oavsett var pÃ¥ ledningarna man kopplar in sig.

Om du ändå på något sätt kopplar in dig så att du inte har pumptryck så måste du ha en extra cirkulationspump som matar fram vattnet till golvvärmeshunten då pumpen i shunten enbart är till för att cirkulera vatten i slingan.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2009, 08:18:14 »
Köp golvvärmeshunt med inbyggd cirkpump..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2009, 12:46:53 »
Köp golvvärmeshunt med inbyggd cirkpump..

/A.

Men fungerar det då?
Pumpar inte den bara runt värmen i golvvärmeslingorna. Eller menar du att den klarar pumpa vattnet till och från pannan också?

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2009, 13:22:03 »
Såhär ser mitt pannsystem ut.

Bäst hade varit att ansluta som den gula streckningen, men tyvärr går det inte på grund av att cirkulationspumpen sitter bakom pannan riktigt illa till, jag vet inte ens om jag kan krypa in bakom och komma åt den.

Så därför måste jag ansluta som dom blåa markeringarna


Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2009, 16:35:43 »
Som du har ritat de blå linjerna kommer det inte bli bra, radiatorsystemets cirkulationspump kommer att motarbeta golvärmeshuntens cirk.pump. Den gula blir på rätt sida cirk.pumpen.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2009, 17:26:17 »
Som du har ritat de blå linjerna kommer det inte bli bra, radiatorsystemets cirkulationspump kommer att motarbeta golvärmeshuntens cirk.pump. Den gula blir på rätt sida cirk.pumpen.

Tja, både ja och nej, har funderat på det lite.

Optimalt som det gula är utritat så går ju allt på samma cirkulationspump, vilket i sig också stjäler en del flöde från radiatorerna

Kopplat som det blå så kommer förvisso cirk. pumparna motverka varandra, men jag tror inte flödet kommer bli sämre, särskilt inte med tanke på att det är ganska grova rör in och ur pannan där påsticken hamnar (R25) Som sen dimensioneras ner till R15 till golvvärmen och resten.

Obs att jag inte har ritat ut den eventuella extra cirkulationspumpen som ska sitta i den blåa kretsen.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2009, 22:31:22 »
?? Ska du bygga shuntgruppen för golvvärme själv? Golvvärmens cirkpump borde sitta på andra sidan golvvärmens shunt för att cirkulera vattnet i golvslingan. Du ska ha en shunt till golvvärmen antar jag?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2009, 22:55:46 »
?? Ska du bygga shuntgruppen för golvvärme själv? Golvvärmens cirkpump borde sitta på andra sidan golvvärmens shunt för att cirkulera vattnet i golvslingan. Du ska ha en shunt till golvvärmen antar jag?

Jag är inte bekant med begreppen.

Golvvärmesystemet ser jag som en komplett enhet, i mitt fall med 3 grupper, inbyggd cirkulationspump osv

Totalt kommer jag alltså ha 3 cirkulationspumpar
1 som standard till radiatorer och värmepump
1 till matningen (eller retur) från golvvärmen
1 inbyggd i golvvärmen till grupperna.


Jag har inte tänkt shunta vattnet till golvvärmen mer än att jag kopplar den efter shunten på pannan, alltså samma som radiatorerna, jag klarar mig på 45grader ut ur pannan, det räckte till och med förra vintern utan golvvärmen.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2009, 23:15:55 »
Då förstår jag dig, om du kopplar det övre röret som det gula alternativet, behöver du inte den tredje pumpen. Och både radiatorer och golvvärme kommer att fungera, så det är värt att titta en gång till om man inte kommer åt.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2009, 00:12:43 »
Ja, det är ju det bästa, men till saken hör att då måste jag tappa ut hela systemet, som den blå markeringen så kan jag ansluta golvvärmen och bara behöva lufta det systemet.

Så det beror ju på om det blir av över vintern, annars försöker jag göra det "rätt"

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2009, 06:50:19 »
Om enda kruxet är att du behöver tappa ur systemet, sÃ¥ gör det.  Det är väldigt dumt att resten av livet köra en onödig cirkulationspump bara för att man inte hade lust att tappa ur radiatorsystemet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2009, 15:58:20 »
Men man mÃ¥ste ha en temperatur begränsare (shunt) i kretsen för golv värmen,  se max framledning för golv värme .
är du osäker ta dit en vvs firma så kopplar dom in det åt dig med den utrustning som behövs.
man vet aldrig i och med att du har värme pump kanske dom kopplar det helt annerlunda än du ritat ;)
c-c *vinkar*

Jag tycker inte man behöver någon shunt, sålänge vattnet aldrig är över 50grader ut så spelar det ju ingen roll, jag har ett mycket gammalt hus med stora element, just nu ligger jag på ca 27 grader ut, och då är det 0 grader ute på natten, samt att golvvärmen inte är igång, som täcker ca 75% av golvytan i bottenplanet.
Att jag skulle behöva gå över 50grader är helt osannorlikt.

Att ta hit en firma funkar ju inte riktigt heller, dom hade nog dömt ut hela panninstallationen från början till slut =) Till att börja med så står pannan i något jag nästan skulle vilja kalla halvt krypgrund, det säger väl endel om hur ogenomtänkt allt är från början
Värmepumpen har jag installerat själv
Ska man göra rätt så blir det alltid dyrt, gör man det själv så får man testa sig fram, och det är enda alternativet på ett gammalt hus anser jag.

Bygger man nytt däremot så måste man ju tänka långsiktigt.

Mvh

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2009, 21:04:15 »
Men dannnej, du sa tidigare att du såg golvvärmesystemet som en komplett enhet. Då har du ett paket med shunt, styrning och cirk.pump. Du får förklara för oss, annars får du fel råd. Du kan inte lägga in golvslingan som en radiator?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hur cirkulerar vattnet i ett golvvärmesystem
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2009, 22:53:06 »
släpper du 50 grader vid dut på golvet blir golven förstörda. sen får du ha skor på dig inomhus och fönstren öppna .
det finns en del grejer till om varför du ska begränsa framledningen till 38 grader vid dut .


Men det är du som bor där .
c-c *vinkar*

Ja men då är det ju lugnt, jag har ingen erfarenhet av golvvärme så jag vet inte hur mycket det värmer, men klarar det sig med 38 grader så är det ju ännu bättre, blir nedervåningen varm så blir det varmt där uppe med.


Men dannnej, du sa tidigare att du såg golvvärmesystemet som en komplett enhet. Då har du ett paket med shunt, styrning och cirk.pump. Du får förklara för oss, annars får du fel råd. Du kan inte lägga in golvslingan som en radiator?

Ja precis, men det var det som var hela grundfrågan egentligen. Om den inbyggda cirkulationspumpen till golvvärmen klarar pumpa vatten till och från pannan

Jag har inte haft möjlighet att titta på hur shuntgrupperna och hela paketet är uppbyggt, hade jag haft det framför mig så går det ju alltid att klura ut hur vattnet cirkulerar.


Men jag ska försöka koppla in mig "rätt" måste bara ha tag i någon liten stackare som klarar klämma in sig bakom pannan för att komma åt returen före cirkulationspumpen.

Det går ju att göra en fuling för att slippa tömma systemet, svetsa på ett påstick utanpå röret, med en krav, sen borrar man med kranen öppen och stänger snabbt när man dragit ut borret. Går till och med att hålla en tätningsring i röret som tätar mot borret när man borrar.

Det är värt besväret, jag hade stora problem att lufta sist när jag hade installerat värmepumpen. Fick lufta alla elementen minst 5 gånger i omgångar allt efter att luft fickorna i alla rören gått runt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!