0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vissa säger att man inte behöver vakumsuga när man bara använder orginal rören. Men när jag jobbade med bilar vakumsög vi ju alltid och då var det ju mycket kortare än detta blir?Gör det stor skillnad?
Hej Dsb! Är det en luftvärmepump du frågar om man behöver vaccumsuga eller?? Och vissa är det som påstår att man inte behöver det isf?? Avser du att du installera pumpen själv?? Mvh Raffen.
vist ska du vakumsuga jobbar du med bil-ac så har du ju grejorna men nipplarna passar inteR134 och förmodligen R410?kjell
Citat från: Raffen skrivet 17 oktober 2009, 23:47:06Hej Dsb! Är det en luftvärmepump du frågar om man behöver vaccumsuga eller?? Och vissa är det som påstår att man inte behöver det isf?? Avser du att du installera pumpen själv?? Mvh Raffen.Jo det är en luftvärmepump. Han som jag köper pumpen av och hans grossist tycker inte man behöver vakumsuga när det är orginalrörlängder, bara om man skall ha längre. Han som säljer pumpen till mig hjälper mig med installationen.
För tjugo år sedan stod det i installationanvisningarna att man skulle blåsa rören (med köldmedium) innan de drogs. det är nog det installatören tänker. Inget jag rekommenderar, men så gjorde man förr. och förmodligen på många andra stället i världen.