Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ngn som sÃ¥g galna snickaren pÃ¥ 5:an i veckan och vet hur det gick med hans borra  (läst 4383 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad backman39

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
Hallå!

Var det ngn som såg galna snickaren nu i veckan när han var hema hos ett par som höll på att byga ett hus på 600 m2?

CTC sulle ju installera en VP och när dom skulle koppla på slangarna från borrhålet hade dom försvunnit 3 m ner i hålet...Ngn som vet om dom fick upp slangarna?

Skänkte CTC värmepumpen och var den dimensionerad för 600 m2 eller bara för den delen av huset som var färdigbyggt idag?

/J
Herrgårdsbyggnad på 400 m2 uppvärmd med IVT Greenline 12kW jordvärme. Pool på 50 m3 kopplad på jordvärmen med snittemp på 30 grader jun-aug.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Man fick inte se slutet med slangarna, men så vitt jag förstod så skulle de pumpa ur vattnet ur borran tills slangen flöt upp, sedan skarva - och det borde ju fungera utmärkt kan jag tycka.

Dimensioneringen av värmepumpen framgick inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3418
  • Karma +4/-7
Hur kan slangarna flyta upp för att man pumpar vattnet ur borran?  Borde väl snarare bli ännu svÃ¥rare att fÃ¥ upp den om man gör sÃ¥.  Däremot om man pÃ¥ nÃ¥got sätt skulle lyckas pumpa ur brinen ur slangarna sÃ¥ skulle de ju flyta upp men för det första brukar ju slangarna vara pluggade före installation och för det andra torde det vara svÃ¥rt att pumpa brinen ur slangarna utan att vatten frÃ¥n borran rinner in i dem och för det tredje sÃ¥ lär det väl vara svÃ¥rt att överhuvudtaget sikta rätt sÃ¥ man kom in i slangen...

Eller menar du att flödet i brunnen var så stort att de skulle pumpa vatten ur borran och få ett sådant flöde i borran att slangen "forsar" upp av vattenströmmen?

Arge snickaren sa ju att man absolut inte skulle borra och lägga ner slangarna utan att direkt installera resten (ledningarna in till huset).  Men sÃ¥vitt jag förstÃ¥r sÃ¥ är det ganska vanligt att man gör just sÃ¥?  SÃ¥ gjordes även när jag borrade mitt andra hÃ¥l.
« Senast ändrad: 18 oktober 2009, 08:23:19 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, de skulle nog pumpa ur vätskan ur slangen så att den skulle flyta upp...
Men de sa att de skulle pumpa ur foderröret. (har jag för mig i alla fall)

Sen kan jag väl tycka att det inte borde vara omöjligt att fiska upp slangpaketet på något sätt.
Ett armeringsjärn på 6-8 mm som man gör en "skruv" längst ut på och sedan vrider fast slangarna på, sen lyfter man.
Vet inte hur tungt det kan vara, men det borde inte väga många kilo.
« Senast ändrad: 18 oktober 2009, 09:30:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Virgin1

  • Tekniskt insatt nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
Jag såg heller inga radiatorer på väggarna eller golvvärme innan dom flytspacklade så det var nog bara en produktplacering, ingen kunde ju missa att det var en CTC pump som bars in. Alla dom här programmen sponsras ju av olika tillverkare för att få synas i TV, det skulle ju bli alldeles fär dyrt om kanalen skulle köpa in materielet.
Nibe 1235-10 installerad i feb 08. 170 kvm boa fristående stenhus i Stockholm Tidigare totalförbrukning vattenburen elpanna ca 40000 kWh. Borrhål aktivt 180m 3 pers i hushållet.
En Panasonic E9CKP som stöttning i bottenvåning installerad 2005.
Förbrukning totalt inkl. HH el:
2005  41860kWh
2006  37680 kWh
2007  39619 kWh
2008  19565 kWh (Bergvärme mar-dec)
2009  16812 kWh Tillsats 172 tim, 3200 starter,4100 drifttimmar
2010  22233 kWh Tillsats 667 tim,2846 starter,4333 drifttimmar

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3418
  • Karma +4/-7
Golvvärmerören gjuts ju in i betongplattan och inte i flytspacklet.  Var borrhÃ¥let ocksÃ¥ bara en produktplacering i sÃ¥ fall och för vem?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Virgin1

  • Tekniskt insatt nybörjare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
Du har ju helt rätt, vad jag menade var att pumpen nog inte var dimensionerad för hela huset på 600 m2 . Pumpen som bars in var kanske bara ett sätt att visa en pump men vad som installeras permanent kan vara något helt annat. Ett borrhål kanske inte räcker till för hela huset heller.
Nibe 1235-10 installerad i feb 08. 170 kvm boa fristående stenhus i Stockholm Tidigare totalförbrukning vattenburen elpanna ca 40000 kWh. Borrhål aktivt 180m 3 pers i hushållet.
En Panasonic E9CKP som stöttning i bottenvåning installerad 2005.
Förbrukning totalt inkl. HH el:
2005  41860kWh
2006  37680 kWh
2007  39619 kWh
2008  19565 kWh (Bergvärme mar-dec)
2009  16812 kWh Tillsats 172 tim, 3200 starter,4100 drifttimmar
2010  22233 kWh Tillsats 667 tim,2846 starter,4333 drifttimmar

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +19/-4
Jag har inte sett programmet utan bara läst tråden här och har funderat över hur slangen kunde sjunka 3 meter. Min teori är att det måste ha varit slam på botten i borrhålet som slangpaketet sjönk ner i. Om det är vanligt att det är så verkar det vettigt att stoppa ner slangen och vänta några dagar med att kapa till rätt längd och koppla in den till huset. Jag skulle i alla fall inte vilja ha ett slangpaket som hänger i vinkelkopplingarna. Undrar om det är vanligt med slam i botten av borrhålet efter borrning. I mitt fall beställde jag 130 meter borrhål men fick vid lodning 126 meter (lodat i slangen och korrigerat för sänkets längd).

Att slangen skulle sjunka 3 meter genom att gå från rak slang till en som böjer sig från sida till sida i borrhålet, det måste vara omöjligt med tanke på hur styv den är.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3418
  • Karma +4/-7
oskuld: "HÃ¥let" kostade ju 115,000:- om man fÃ¥r tro programmet, sÃ¥ det mÃ¥ste vara ett rejält hÃ¥l  ^-^  De sa visst nÃ¥got om att slangen sjunkit till Kina, sÃ¥ det var nog djupt...  ;D

Roland: Brunnen spolas ju ren (jaja) efter borrningen (i alla fall om det finns vatten) och de flesta brukar väl sätta slangen direkt efterÃ¥t, sÃ¥ det borde inte hinna samlas 3m med slam i alla fall.  Antar för övrigt att snickaren i programmet (husbyggaren alltsÃ¥) inte hade hyrt borr-rigg själv och satt slang (även om det hade varit i linje med hans övriga beteende) utan anlitat en borrare?  DÃ¥ borde väl borraren ha varit ansvarig för hur slangen satts.

Man kan se programmet pÃ¥ Kanal5 om man vill.  Programmet är uppdelat i flera filer som spelas upp efter varandra.

« Senast ändrad: 18 oktober 2009, 10:52:34 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Slangen borde inte sjunka överhuvudtaget, spriten i köldbäraren borde göra att slangen flyter upp.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Slangen borde inte sjunka överhuvudtaget, spriten i köldbäraren borde göra att slangen flyter upp.

Att en kollektorslang med köldbärare flyter är helt rätt. Men för att den inte ska flyta upp sätter man alltid en bottenvikt på kollektorn. Bottenvikten bör dimensioneras så att slangen blir i det närmaste neutral i deplacementet. Ibland blir slangen ändå lite flytande och ibland lite sjunkande.

Att få upp slangen är enkelt så länge som den inte sitter fast i botten eller det har ramlat ner sten. Enklast gör man det med en snara som sätts på en träläkt (som alla vet så flyter trä, kan ju vara bra ifall man skulle tappa greppet). funkar inte det så finns det en specialkona som en del borrare har. Den kan vara "gängad" invändigt eller utvändigt och skruvas fast på slangen. Ser ut som en konisk spiralfjäder.

Vi lånade själva en sån kona när vårt rör till gårdspumpen hade rostat av. Det tog max 10 minuter att få grepp om röret.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Var väl ett torrt hål, där de inte orkade vänta på vattnet och lite kort slang. ;)
Slangen kan fara iväg med bra fart i de fallen. Thumbsup
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!