Det där med flytande vs fast kondensering: Är det en inställning på pumpen som man då gör? Om man nu gör som Rickard säger med att sätta en rummsgivare som slår till och från på en grad när, blir det inte väldigt mycket start och stopp på pumpen då!? Och om det nu är så borde det då inte vara bättre med en inverterstyrd pump typ Nibes 1150/1250 eller? De smågår väl lite hela tiden och gasar på när det kallar på mer värme! Och då strunta i att köra över acktanken som står endast till vedeldning.
Jag hade i min värd tänkt att pumpen laddar tanken till en viss temp typ 40 grader sedan fixar shunten ut den värme som behövs ut till radiatorerna och till slut så sjunker tanken under det grad tal som radiatorerna kräver och pumpen laddar upp på nytt! Man kör med typ 10 graders diff för start o stopp på pumpen.
Man får ju justera upp det efterhand då det blir kallare ute då högre temp ut krävs till raddarna, men det är kanske inte funkis då eller?
Flytande kondensering (onödigt komplicerat begrepp) innebär, precis som du är inne på, att man anpassar VP'ns arbetstemp efter aktuellt behov. Anledningen till att man förespråkar det är att verkningsgraden sjunker ju högre temp VP'n jobbar med, så genom att anpassa temperaturen efter vad radiatorerna behöver just för tillfället så får man hela tiden optimal verkningsgrad.
Du skrev i ditt första inlägg i tråden att du vill "keep it simple". Är det inte bättre då med ett system som sköter sig själv istället för att man måste gå och justera manuellt beroende på utetempen?
Ett hus är ganska värmetrögt, så att reglera inom en grads skillnad på innetempen tror jag inte blir några problem, men köper du en 'märkes-VP' får du i de flesta fall med ett styrsystem som reglerar med hjälp av utetempen och värmekurva. Kompletterar du det med en innegivare så kommer du att få en bra reglering i alla väder.
Vad har huset för effektbehov när det är som kallast? Har du tänkt använda vedpannan även i framtiden?