Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
El - fel?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
...
4
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: El - fel? (läst 16304 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sarajo
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
sarajo
El - fel?
«
skrivet:
15 oktober 2009, 22:07:50 »
Citera
Hej
Idag har installatörernavarit här och nu är vår Fujitsu Nocrian installerad och klar. Men vi misstänker att något är fel.
När vi sätter i pumpens stickkontakt fungerar pumpen OK. Men när vi drar ur kontakten och sätter i den på nytt, men vridit kontakten 1/2 varv. D.v.s. stickproppens piggar byter plats, då går säkringen i huset.
Elinstallationen i huset är gammalt. Kan det ha något att göra med att nollan är ihopkopplad med jorden? Killarna kortade pumpens kabel och vi har öppnat kontakten och det ser OK ut.
När jag mäter med multimeter ger den utslag mellan jord och en av piggarna.
Skall det vara så?
Mvh Sara
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7750
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: El - fel?
«
Svar #1 skrivet:
15 oktober 2009, 22:16:50 »
Citera
Nej du ska absolut INTE ha kontakt mellan nått av "piggarna" och jordblecket. Då har du jordfel i pumpen och den kan vara livsfarlig att röra.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
sarajo
Nybörjare
Karma +0/-0
sarajo
«
Svar #2 skrivet:
15 oktober 2009, 23:12:28 »
Citera
Hej igen,
Jag ringde killarna och jag berättade angående detta. De påstod att jag har fel på elinstallationen i huset.
När jag mätte pumpens stickkontakt med multimetern var kontakten urdragen. Alltså ingen ström. Och jag kollade mellan jord och ena piggen och då gav det utslag. Mellan jord och den andra piggen gav det inget utslag.
Killarna sa att detta är OK eftersom nollan och jorden är ihopkopplade i pumpen och de menade att om de kommer och felsöker utan att hitta något fel på pumpen blir det dyrt för oss.
Pumpen fungerar när kontakten sitter rätt. Kan det vara våra elinstallationer i huset som är felaktiga?
Och är ni säkra på att multimetern inte skall ge utslag mellan pigg och jord?
Mvh Sara
Loggat
GammelMan
Expert på värmepump
Stad/land: Lövånger, Västerbotten
Antal inlägg: 230
Karma +0/-0
Kön:
Gammal man, men vet inte allt för det...
GammelMan
«
Svar #3 skrivet:
15 oktober 2009, 23:46:53 »
Citera
Mellan den ena "piggen" och jord ska du få 230V.
Och mellan den andra och jord ska det inte vara nåt alls.
Skulle nog rekommendera att dra ny kabel från centralen till pumpen, då vet du att det funkar och slipper kanske bränna ner huset,
Loggat
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2749
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #4 skrivet:
15 oktober 2009, 23:52:57 »
Citera
Ja, det är säkert!!!
Kocken har helt rätt!
Kanske skulle ni ta dit en riktig elektriker. Problemet är att ni måste ge installatören en chans att avhjälpa felet själv, innan ni anlitar andra.
Förhoppningsvis har kanske installatören bara anslutit värmeslingan fel. Annar kan det vara något tillverkningsfel.
Och Sara - du borde fundera på att skaffa en jordfelsbrytare. Åtminstone på den här ledningen.
PS Läste tidigare inlägg. Om du
mätte på piggarna inuti den ituskruvade stickproppen
så kan du bortse från Gammelman's inlägg.
«
Senast ändrad: 16 oktober 2009, 00:18:29 av larryd
»
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
Oskar P.
i branchen
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1022
Karma +1/-2
Kön:
the good old days
Oskar P.
«
Svar #5 skrivet:
16 oktober 2009, 00:11:21 »
Citera
nolla och jord är INTE sammankopplade inuti pumpen, det får dom inte vara.
dock är det troligtvis nåt isolationsfel, t.ex. värmekabeln eller nån ledning som skavt på en plåtkant, och har man ej JFB så kommer ett isolationsfel mellan N och PE inte att upptäckan, men vänder man stickpropen så att L hamnaar på den skadade ledningen så flyter det ju en felström i jorden som utlöser säkringen om den är tillräckligt kraftig (kortslutning)
Loggat
Brinnerstark
Kan värmepumpar
Stad/land: Fagersta/Sverige
Antal inlägg: 78
Karma +0/-0
Kön:
Don´t call me stupid!!
Brinnerstark
«
Svar #6 skrivet:
16 oktober 2009, 14:21:44 »
Citera
Om du har kontakt mellan jord och nolla beror helt på om du har 4 eller 5 -ledarsystem.
Har du 4-ledarsystem (utan JFB) så sitter nollan och jord ihop i centralen med en bleck (PEN-ledare)
Har du en modern central med JFB så är jord och nolla skilda åt.
Men som i tidigare svar så skall de inte ha kontakt ute vid pumpen.
Loggat
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #7 skrivet:
16 oktober 2009, 15:31:07 »
Citera
Eftersom stiften sitter på stickproppen så spelar det knappast nån roll om man har 4 eller 5 ledarsystem. Och mäter man i uttag har man "kontakt" mellan nolla och jord OAVSETT om man har 4 eller 5 ledarsystem.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
GammelMan
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
GammelMan
«
Svar #8 skrivet:
16 oktober 2009, 16:38:47 »
Citera
Läste ordentligt nu, givetvis ska det inte vara kontakt mellan jord och en av piggarna i kontakten som sitter till pumpen.
Loggat
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
33.3 kWh/m2.
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
«
Svar #9 skrivet:
16 oktober 2009, 16:53:26 »
Citera
Prova summra, mot chassit på pumpen och stickproppen..
/A.
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
Brinnerstark
Kan värmepumpar
Stad/land: Fagersta/Sverige
Antal inlägg: 78
Karma +0/-0
Kön:
Don´t call me stupid!!
Brinnerstark
«
Svar #10 skrivet:
16 oktober 2009, 19:19:33 »
Citera
Svenske kocken!
Om du har ett 5-ledarsystem med JFB så finns ingen kontakt mellan jord och nolla.
Du kan inte ens sätta en multimeter och försöka mäta för då löser den ur omedelbart.
Det är ju det som är vitsen med en jordfelsbrytare.
Loggat
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.
sarajo
Nybörjare
Karma +0/-0
sarajo
«
Svar #11 skrivet:
16 oktober 2009, 20:20:27 »
Citera
Hej, tack för alla tips!
Installatörerna är 15 mil härifrån, men de försökte felsöka via telefonen.
Det visade sig att kablarna var kopplade som de skulle enligt honom.
Ändå går säkringarna när vi stoppar in kontakten "fel". Pumpen behöver inte ens vara påslagen. Bara att man pluggar in kontakten - så går säkringen.
Vi köpte en jordfelsbrytare (tack för tipset) och när vi använder den så bryter den strömmen direkt oavsett hur vi stoppar in kontakten!
Vi har testat från kontakten med andra apparater tillsammans med jordfelsbrytaren och det fungerar OK.
Vi har påpekat detta för installatören men han envisas med att vi måste ha en 16A säkring, men det borde väl inte spela någon roll eftersom vi aldrig hinner sätta på pumpen?
Vi testade även att koppla förlängningssladd direkt på centralen på en egen säkring och även då går säkringarna.
Vi provade Apans tips och multimetern ger utslag mellan chassit på utomhusdelen och ena piggen på kontakten.
Vi tog även kontakt med en lokal elektriker. Vi gjorde testet igen på den urdragna värmepumps kontakten. Multimetern stog på ohm och vi fick utslag mellan elkontaktens jord och den ena av piggarna. Han menar att så skall det inte vara.
Så kan man nu med säkerhet säga att det är något fel på pumpen och inget fel på husets installation i övrigt? (vi har 4-ledar system i huset)
Mvh Sara
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #12 skrivet:
16 oktober 2009, 20:41:31 »
Citera
Barton3000, det beror helt på vilket mätinstrument man använder om JFB löser ut eller eller ej.
Har man däremot slaget av JFB har man ingen kontakt.
Lossar man nollskruven i ett fyrledarsystem har man heller ingen kontakt.
Läs på b00k
Loggat
GammelMan
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
GammelMan
«
Svar #13 skrivet:
16 oktober 2009, 21:12:35 »
Citera
Nåt är fel i din pump.
Bara att ta dit installatören och kolla upp det.
Loggat
33.3 kWh/m2.
larryd
Har litet erfarenheter men ingen riktig
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2749
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
larryd
«
Svar #14 skrivet:
17 oktober 2009, 20:57:40 »
Citera
Ja...
precis så är det. Du har något fel på din pump. Du har mätt helt riktigt. Betala inte förrän felet är avhjälpt. Felet är inte ofarligt och du måste behandla pumpen väldigt försiktigt.
Och till några av oss som svarat: Det här var en seriös fråga från en oroad, klok, nybliven pumpägare. Den förtjänade ett rakt, ärligt svar utan några tekniska spetsfundigheter. Dessutom var situationen inte ofarlig.
Några av svaren är jag imponerad av, några andra av svaren tyckte jag mest ställde till förvirring. Debatten och spetsfundigheterna hör hemma i en annan tråd.
«
Senast ändrad: 18 oktober 2009, 23:17:38 av larryd
»
Loggat
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
...
4
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
El - fel?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 772
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
tyke
berkan
purjo__
phera
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info