Det här är en bra förklaring, som Castrol skrev förra året. All credit to him:
Kul att du fråga om systemdiff, vilket jag tycker är ett luddigt begrepp i manualen.
Jag har tolkat detta som att styrningen behöver detta för att kunna beräkna framledning då el-patronen är inkopplad.
Vid drift utan el-patron styrs ju vp på retur tempen. Men då el-patronen är inkopplad "spetsar" EcoLogic med hjälp av shunten i pannan. Då pannans temp kan vara runt 70-80 , och denna är inkopplad i serie, efter vp blir precisionen i shuntningen inte tillräckligt snabb om den först ändrar shunten och sedan måste "vänta in" förändringen på returen för att veta om shunten skall öppna eller stänga.
Utifrån manualen tolkar jag det som att den tar börvärdet på returen och lägger på det värde du angett i systemdiff för att få fram börvärdet för framledningen till radiatorerna.
Systemdiff har jag på 8
Jag har även inomhusgivaren inkopplad vilket påverkar börvärde, och jag tokar det som att det är framledningens börvärde som ändras vi drift med elpatornen, därav att det inte skiljer 8 mellan börvärderna VPretur och framledning.